2

Star Trek Online

We schrijven september 2004, Perpetual Entertainment laat weten de exclusieve rechten te hebben gekregen voor de Star Trek franchise en bezig te zijn met een heuse Star Trek MMORPG. Dit soort nieuws laat ieder nerdhart sneller kloppen en dus was het eindelijk tijd om te gaan speculeren over hoe het zou zijn om “echt” te leven in de Star Trek Universe. Denk aan alle freaking mogelijkheden! September 2004 was de dag dat deze Star Trek dork een stapje dichterbij zijn grote droom kwam; chillen met Morn in Quark’s bar. Naargelang de development vorderde kwamen er jammer genoeg steeds meer verontrustende berichten naar buiten. Het begon met het niet kunnen spelen van de wat minder hamstervriendelijke factions zoals de Romulans en de Dominion (Weyoun wohoo!) en eindigde in geruchten over het niet kunnen spelen van normale “John Doe” crewmembers, maar het geforceerd worden in de rol van captain op een schip. OMFG! Gelukkig werd in 2008 duidelijk dat Perpetual Entertainment de awesomeness van Star Trek niet meer aankon (of dat ze een nervous breakdown hadden gekregen bij het bouwen van Janeway in 3D) en dat Cryptic Studios het stokje overnam. Voor wie niet weet wie Cryptic Studios is: dit zijn de makers van City of Heroes/Villains, de vrij geniale MMORPG waarbij je elkaar met superpowers het leven zuur moet maken. Was dit dan de superhuman sparkle die STO weer boldy kon laten gaan waar geen Star Trek gamedeveloper ooit was durven komen? Helaas klingontenenkaas…

Als developers het idee hebben dat Star Trek alleen gaat om de captains die stoer “pief pief” doen in hun scheepjes, dan hebben ze duidelijk het hele concept niet begrepen (of hebben de verkeerde franchise voor zich). Star Trek gaat over verhaal, karakters, dilemma’s, Morn, teamwork, inter-species relations, Morn en exploration.. en Morn. De struggle tussen verschillende rassen in het universum en de manier waarop de mensen op schip of het station hiermee om gaan. Het gaat niet over “the alien of the week” of “massive space battles”, die battles zijn er wel, maar alleen ter ondersteuning van het verhaal (DS9 FTW!). Als ik de ultieme Star Trek experience wil hebben, en ik mag aannemen dat dit de bedoeling is van een MMORPG, dan wil ik dus juist niet de captain van een schip spelen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die dit liever wel doen, maar dat zijn dezelfde mensen die de Kirk/Spock 3D boven hun bed hebben hangen en blijven volhouden dat Janeway wel een ziel had. Laat mij maar lekker een bar runnen op DS9, Chief O’Brien meehelpen met het onderhoud in de Jeffrey’s Tube of in mijn favoriete rode shirt een away team joinen. Als je me echt blij wil maken dan laat je me een nare Vorta spelen die moet proberen om alles achter the wormhole op te blazen (al zou ik dan waarschijnlijk wel een soort captain zijn, maar goed, wel een captain die z’n crew aan de drugs moet houden).

Het punt is dat het inderdaad een stuk moeilijker was geweest om NIET voor de obvious oplossing speler == schip te gaan… maar come on. Ja, dit is proven technology, want we spelen al sinds space invaders scheepjes die “pief pief” moeten doen vs evil aliens. Ja, dat is safe en het werkt altijd goed in een space setting. Maar dan moet je geen Star Trek spel proberen te maken! Ok, ok, je speelt dan niet 100% alleen maar captain, want je hebt namelijk ook nog een hele NPC bridgecrew tot je beschikking. Eigenlijk heb je dus 5+ karakters, want je kunt/moet ook voor je hele bridgecrew skills en dergelijke kiezen en levelen. Ja, inderdaad, dit voelt ineens veel meer als een MMO en niet meer als een singleplayer game. Ik zou inderdaad veel liever 5 karakters “spelen”, dat zorgt er vast voor dat ik meer betrokken raak bij de hele experience. Sorry, ik raak niet exponentieel opgewonden bij de hoeveel crew die ik kan manipul– pene– ..controleren. Laten we eens kijken wat er in de originele FAQ staat met betrekking tot dit concept :

Q: Can I play something other than a Captain like a Doctor or an Engineer?
A: Everyone is a Captain, (remember, if you command a ship, you are automatically a Captain), and you will command a crew, but that does not limit your role. Your character will still be able to choose from a variety of career paths, such as Engineer, Tactical Officer, Doctor, Science Officer, etc. Your career path is your root, and will affect your skills, and how you command your crew. Consider Jean-Luc Picard, Beverly Crusher, Worf and Kathryn Janeway. Picard was an archeologist and diplomat, Crusher was a doctor, Worf a security/tactical officer, and Janeway was a scientist. Each eventually chose a career in command and became ship captains. This does not mean the game will limit your ship choices based on your profession – far from it. The examples are simply an example of how the game design was inspired.

Ja, je kunt een career path kiezen, maar wat maakt dat voor verschil dan. Mijn Captain Poopyhead is dan misschien beter in space exploration (stellar cartography) en jouw Captain Nosehair weet meer van ziektes (medical), maar in the end blijf je een captain. En sure, ik “remember” dat zodra je een ship command dat je dan captain bent. Hiermee doelen ze waarschijnlijk op het feit dat dit ook een heel klein schip kan zijn, maar…IK WIL GEEN FRAKKIN’ CAPTAIN ZIJN! Je kunt er nog zoveel versiersels omheen hangen, dat maakt me niet ineens geen captain meer. Laat ik eens een voorbeeld geven van een mogelijke richting die mij meer aan zou staan.

Laat ik me even in dit voorbeeld beperken tot Starfleet, aangezien de bedoeling van de andere factions eigenlijk al duidelijk zijn. Zo zal je als The Dominion natuurlijk als Changeling moeten infilteren in the Enterprise en als Romulan je brainwashing moeten perfectioneren op Spot. Je begint ergens op Starfleet Academy waar je een bepaalde richting kunt kiezen. Ik begrijp dat het immers nodig is dat je niet alles in het universum kunt worden (ik ga heel de dag op Bajor bidden). Als je geslaagd bent kun je proberen accepted te worden op een schip of een station. Accepted wordt je door bepaalde skills bewezen te hebben. Je moet bijvoorbeeld minimaal 100 Engineering hebben om op een class A schip te komen. Ieder schip heeft een NPC captain die iets zegt over de soort missies die je op het schip kunt verwachten. Een Picard-like captain zal eerder deep space exploration doen, terwijl een Janeway er voor zorgt dat je de rest van je carriere in een quadrant kunt zitten ver weg van alle andere spelers (je eindigt dan ook op een server ergens in Rusland). Het is eigenlijk een manier om te kiezen voor een bepaalde speelstijl, dit ligt niet 100% vast, maar deze captain zal eerder geneigd zijn naar dit type missies. Je kunt op het schip rondlopen en hier “je ding” doen. Als engineer ben je niet spontaan een retard met  betrekking tot andere specialisaties. Je hebt engineering 100%, maar bijvoorbeeld medical 40%. Op het schip zijn general “quests” te doen zoals “de transporter zorgt ervoor dat mensen er in stukjes uitkomen, fix it fast!”, maar de captain heeft ook spannendere zaken zoals away missions.

Bij een away mission zijn er aan aantal plekken vrij voor spelers (er zijn bijvoorbeeld twee officers nodig) en zodra deze filled zijn ga je met dat team naar beneden om gezamenlijk de missie te voltooien. Belangrijk is dat bij alles wat je doet je je schip beter maakt en je dus voor de crew en captain bezig bent. Als je bijvoorbeeld met 100 newbies op een ship zit en jij finished een moeilijke quest “improve the warpdrive”, dan kan het hele schip de komende 24 uur sneller gaan. Je moet het gevoel hebben dat, zoals in de serie, je alles samen doet. Dat hetgene wat jij doet ergens een positief effect heeft op de gehele crew. Dat is de spirit van Star Trek. Om dit gevoel nog eens te versterken heb je soms ook rampen op het schip, zoals bijvoorbeeld een uitbraak van een ziekte. Alle spelers die op dat moment online zijn moeten helpen om dit enorme probleem op te lossen. De series zitten vol met dit soort “OMFG, er is iets op het schip!” afleveringen, dus inspiratie genoeg dacht ik zo. En dan is er niet te vergeten natuurlijk ook nog het holodeck waar mogelijk meer actie plaats kan vinden.

De key is denk ik community building en dit kun je nog een stapje verder brengen door een vorm van guilds. De Star Trek MMO variant van een guild kunnen spelers zijn die ook op een schip zitten, maar hier nu meer controle over hebben. Ze kiezen de naam, het soort schip (hoe meer members, hoe beter het schip) en de captain. Misschien dat hier het concept van bridgecrew met skills uit de huidige MMO terug komt, maar het zou ook kunnen dat de bridgecrew bestaat uit guildmembers. Hoe dan ook, community building komt heel natuurlijk voort uit Star Trek. En heb je even genoeg van je schip dan ga je toch lekker naar Deep Space 9 of lekker chillen op Risa? En voor degene die echt graag captain willen zijn hoeft dit natuurlijk niet eruit te worden gesloopt, maar dan zou je meer freelancer/renegade kunnen zijn (The Maquis anyone) en gewoon op een klein schip kunnen zitten. Hoe dan ook opties genoeg! Blijf je gewoon op DS9 zitten en ga je secret missions doen voor Section 31…sure! Materiaal genoeg om mee te werken mensen, materiaal genoeg!

Maar goed, m’n bloedruk is alweer hoog genoeg. Er zijn vast ook wel positieve punten te noemen aan Star Trek Online. Nou, er is wel een filmpje opgedoken met de nieuwe geweldig flexibele character customization mogelijkheden. Don’t get me wrong, ik ben helemaal pro het maken van je eigen karakter, hoe persoonlijker je je avatar kunt maken hoe makkelijker het is om enigszins getraumatiseerd te raken als je alweer een gruwelijke dood sterft door killer Tribbles. En het systeem ziet erop het eerste gezicht inderdaad heel goed uit, maar ze slaan hierin door. Je kunt je eigen freaking race maken, jawel, wil jij graag een kruising zijn tussen een Klingon, Nausicaan en een Bajoran, maar dan groen… sure (pray for Dom’Jot, Kapla!). Kom op, dat is nergens voor nodig! Er worden 200+ races geïntroduceerd in de loop van de series, ik kan me voorstellen dat dat niet genoeg materiaal is om uit te kiezen. In de MMO variant van Gene Roddenberry’s universum komt het blijkbaar regelmatig voor dat de Klingons, Nausicaans en Bajorans samen komen voor een knus “onderonsje” in Quark z’n holosuites, met een scala aan bizar uitziende alien lovebaby’s als gevolg.

Maar natuurlijk gaat de vrijheid nog verder dan dat, want wat zien wij tot onze verbazing op 0:41 in bovenstaande filmpje. Jawel…een Vorta…in een Starfleet uniform. Een Vorta, Starfleet…*twitch*…Ja, je had nu vast iets grofs verwacht. Maar het is erger dan dit, ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld. *snif*

Op dit moment zijn (bijna) alle digitale Star Trek spellen een flinke teleurstelling gebleken. Er is maar één Star Trek spel wat voor mij de freeform thrill heeft kunnen pakken en dat was de CCG (zie de review van Bartelen). Dit spel zorgt ervoor dat je met een stapeltje kaarten het gevoel hebt dat je in het Star Trek universum leeft en onbegrensde mogelijkheden hebt om te doen en laten wat je wil. Iets wat in my humble opinion ook de taak is van een Trekkie MMO.

Nou goed, misschien zeur ik voor m’n beurt, want het spel is natuurlijk nog niet released. Toch krijg ik het gevoel dat ze een kans hebben laten liggen, de kans om de meest sociale MMO ooit te maken. Een MMO die je echt het gevoel geeft onderdeel te zijn van een groter geheel en niet neigt naar het singleplayer gevoel van de koning in space. Ik zou het vervelend vinden als ik straks niet kan zorgen voor een huge supernova met als resultaat de complete voyagercrew (in hapbare bloederige stukjes) scattered over het complete delta quadrant (met Neelix z’n hoofd als souvenir)….dat of fijn zingen bij Vic’s. “The best is yet to come”…ik hoop het mensen… ik hoop het.

avatar geschreven door op 16 februari 2009

2 reacties op “Star Trek Online”

  1. avatar Doctor Clavin schreef:

    Then again… als je blijkbaar een karakter kunt maken gemixt uit 200 verschillende rassen, komt jouw ultieme droom van een human lovebaby met Morn toch juist ineens weer akelig dichtbij?

  2. […] wel mee zult krijgen, en een hoop frustraties weet te omzeilen. Met een aankomende film en (vermoedelijk sucky) MMO blijkt de Trek franchise nog wel te leven, maar het is best een tijd kantje boord geweest. Met een […]

Reageer

Anti-Spam vraag :