0

S.P.A.N.C.

boxcover

Het leven is niet makkelijk als je een Space Pirate Amazon Ninja Catgirl bent. Naast wilde capriolen vol met actie, avontuur en meestal onvrijwillig afgestane rijkdommen zijn er de verleidingen van rum, schattige jurken, kattenkruid en poolboys. Bereid je voor op een leip avontuur met een team van de meest maffe, stoere en sexy kat-meisjes deze kant van het Alfa Kwadrant.

S.P.A.N.C. is verzonnen door Fade Manley, ontwikkeld en uitgegeven door Steven Jackson (*) en geïllustreerd door Phil Foglio (Girl Genius webcomic, de strip XXXenophile en verschillende kaarten van eerdere edities van Magic: the Gathering). Dit kaartspel is bedoeld voor 2 tot 4 spelers van 14 jaar en ouder en duurt meestal dik een uur om te spelen.

Het Spel:

Elke speler heeft een bemanning van 4 catgirls. Iedere catgirl heeft een Space Pirate-, Amazon-, Ninja- en Catgirl-rating die bepaalt hoe goed ze zijn in Space Pirate/Amazon/Ninja/Catgirl-gerelateerde dingen. Zo zijn bijvoorbeeld je bemanningsleden met een hoge Space Pirate-score goed in zuipen, het besturen van ruimteschepen en het overtuigen door middel van geweld en bemanningsleden met een hoge Catgirl-score goed in er leuk uitzien, flirten en het overtuigen doormiddel van sex appeal.

Deze scores kunnen ook nog eens verhoogd worden als je Toys toekent aan je crew, dit zijn voorwerpen die de taak van je bemanningsleden kunnen vergemakkelijken. Hieronder zitten veel grappige voorwerpen zoals de Fuzzy Alien Pet, de Biggest Gun, de Man-Eating Fern en de Cute Ninja Stars. Het leuke van de items is dat je catgirls deze op elk moment mogen uitwisselen met elkaar of met de Toys die je nog in je hand hebt. Een van de meest gewilde “Toys” die je in bezit kan krijgen is de Poolboy. Deze charmante bediendes geven je Catgirls een +1 bonus op alle S.P.A.N.C.-scores en gelden ook nog eens als 1 Loot.

caper

Een spelsessie van S.P.A.N.C. is verdeeld in “Capers.” Een caper is een serie van vijf uitdagingen die samen één van de avonturen vormen waarop je catgirl-crew gaat voor actie, rijkdom en poolboys. Je trekt vijf challenge-kaarten en legt deze in een rij, de eerste is open en de andere vier liggen gesloten. De eerste speler die de caper mag beginnen legt een crew-counter op de eerste Challenge-kaart. Op deze kaart staat een van de S.P.A.N.C.-scores aangegeven met een eventuele bonus of penalty om de moeilijkheid van deze uitdaging aan te geven. Om een challenge te halen dien je met twee (zeszijdige) dobbelstenen gelijk of onder de score van een van je catgirls te gooien.

Als je de challenge haalt mag je eventuele toys en loot die je van de challenge krijgt innen, de volgende kaart omdraaien en je crew-counter daarop leggen. Dit mag je blijven doen totdat je de caper hebt uitgespeeld, maar binnen één beurt mag dan alleen dezelfde catgirl gebruikt worden. Als een challenge niet wordt gehaald, is je bemanningslid knocked out (dit betekent niet alleen buiten westen maar ook dat je catgirl voor de rest van de caper zit te pruilen over haar nederlaag of kattig wegloopt) en is je beurt voorbij. De Challenges zelf zijn even melig als de toys die je Catgirls kunnen gebruiken, zo heb je de Overfed Lions, de Poolboy Convention, Rent-a-Cops en de Liquor Store. In het algemeen zijn de Challenges grappig, origineel en juist overdreven cliché en zullen menig “Oh, ja”-lachmoment oproepen.

Naast de loot die je krijgt van de challenge-kaarten krijgt de speler ook loot als deze de caper heeft uitgespeeld. De eerste speler die de laatste challenge heeft overwonnen krijgt de meeste loot-counters en alle spelers die daarna over de finish komen krijgen weer minder. Aan het eind van de caper is er nog een optionele regel om Catfights te houden. Hiermee mag de bemanning van elke speler die de caper heeft uitgespeeld één lid van een andere crew aanvallen met één van zijn Catgirls. Afhankelijk van welke S.P.A.N.C.-score de speler gebruikt mag deze één loot, poolboy of toy afnemen, of een andere crewmember permanent uitschakelen.

Voordat de volgende caper wordt opgezet komen alle K.O.-catgirls weer bij en hebben de spelers allemaal de kans om toys te kopen, toys onderling te ruilen en crewmembers in te wisselen voor nieuwe (walking the plank). Hierna begint een nieuwe caper en dit gaat door totdat één van de spelers een caper eindigt met 10 loot-counters.

Regels:

De regels van S.P.A.N.C. zijn in principe makkelijk te leren en intuïtief. Als je de optionele regels van de catfights achterwege laat is het een simpel spel. Indien je wel met de catfight-regels speelt heb je deze alleen maar even nodig om bij te houden welk type aanval wat deed tegen de crew van je tegenstander. De regels zelf zitten ietsje te vol met fluff, grappige stukken tekst die de sfeer van het spel neerzetten, die afleidend zijn en de regels niet makkelijker te lezen maken. Deze zijn hierdoor een beetje onduidelijk en moeten meerdere malen doorgenomen worden voordat je de fluff eruit hebt gefilterd.

crew

De andere minpunten van S.P.A.N.C. zijn de 10 Loot-counters die je moet halen om te winnen en de hoeveelheid kaarten in het spel. Loot die je nodig hebt om het spel te winnen is net ietsje te veel en het spel duurt hierdoor langer dan dat het voor mij interessant kon blijven (net als de 10 levels die je moet halen om Munchkin te winnen). Het spel raadt je aan om in het begin je loot te verkopen voor toys, maar ik raad dat juist sterk af. Je krijgt sneller toys van het overwinnen van challenges dan dat je loot krijgt. Eer je 10 loot counters hebt, heb je alle toys al wel een keertje gezien. Het spel heeft te weinig kaarten om binnen de termijn dat je het spel uitspeelt leuk te blijven. Dit is ook zo als je het spel met de volledige 4 spelers speelt. Het spel is voor 2 tot 4 spelers bedoeld, maar met 4 man blijven er aan het eind ook weer te weinig crew- en toykaarten over om nog veel variatie in het spel te brengen. Ik zou adviseren het spel met maximaal 3 spelers te spelen om het interessant te houden en een winnaar uit te roepen als iemand het eerste 7 of 8 loot-counters heeft verzameld.

Conclusie:

Ondanks de tekortkomingen blijf ik zeer gecharmeerd door S.P.A.N.C. Naar mijn mening is het een concept-spel done right. Het zou mij niets verbazen als Fade Manley bij Steven Jackson kwam met de woordgrap S.P.A.N.C. en dat het concept vanaf dat punt verder is ontwikkeld. De challanges zijn origineel en grappig en de crewmembers die je kan kiezen zijn één voor een leuke, sexy catgirls. De kaarten zijn prachtig geïllustreerd door Phil Foglio en ik kan ook verder geen betere artist verzinnen dan Foglio om de humoristische en ondeugende sfeer van het spel vast te leggen. Verder is het een leuk spel om even snel te spelen met je vrienden en optionele alcohol maakt het des te meliger.

S.P.A.N.C. is een leuk spel.

Eerlijk waar…

Miauw…!?

toys

* Serieus ik ga GEEN voorbeelden geven van games die Steven Jackson heeft gemaakt. Als je SJgames niet kent, stel ik voor eens vaker vanonder die steen waar je leeft vandaan te komen.

avatar geschreven door op 2 april 2009

Reageer

Anti-Spam vraag :