0

RASL – The Drift

rasl1Noir. Parallele Universa. Nikola Tesla. Drie termen die an sich al een hoop potentie met zich meebrengen, maar gecombineerd iets heel unieks het leven in roepen. Deze geniale mix is de basis voor RASL, een onafhankelijk gepubliceerde comic die mij flink heeft omvergeblazen.

Jeff Smith schrijft en tekent RASL, en is mogelijk bij de stripliefhebber bekend van de succesvolle serie Bone. Vroeg in 2008 is er een begin gemaakt met dit op zichzelf staande project, maar nieuwsgierige potentiële lezers hoeven niet bang te zijn om op dit punt al ver achter te lopen: om de zoveel maanden komt er weer eens een nieuw nummer uit. Lekker relaxed dus. De eerste 3 zijn nu verzameld in The Drift, een heerlijk oversized (strip)boekwerkje dat een prominente plaats op mijn Marvel-gedomineerde planken heeft verdiend.

Bij toeval wierp ik destijds een blik op de eerste uitgave, zonder een idee te hebben wat te verwachten. Op de eerste pagina’s zien we in een flash-forward een bebloede en zwetende knul door een droog landschap schuifelen, geteisterd door de zon. Een gritty voice-over erbij met wat sobere symboliek en de sfeer is gezet.
Het volgende moment zien we onze hoofdpersoon, waarvan later blijkt dat hij zich Rasl noemt, inbreken in een appartement. Hij steelt een Picasso, laat zijn naam achter in graffiti en maakt dat ‘ie wegkomt. Voordat hij gestopt kan worden door achtervolgende politieagenten zien we Rasl een steeg inrennen, een hoop vage apparatuur inclusief vreemd Inca-achtig-masker uit een vuilniscontainer omdoen en een aantal lichteffecten later is hij verdwenen. Heerlijk om het punt te vinden waar je bij het lezen een grijns op je smoel krijgt en wéét dat de comic vanaf dat moment iets totaal anders gaat worden dan je in eerste instantie dacht.
Met eenzelfde hoop lichteffecten die wat weghebben van Terminator-tijdreizen komt Rasl weer tevoorschijn in de steeg, uitgeput maar niet bezorgd. Hij is immers weer thuis; terug van zijn uitstapje naar een parallel universum om daar kunst te stelen en op ‘zijn’ Aarde te verkopen. Maar als blijkt dat hij misschien tóch niet naar de goede plaats van bestemming is teruggekeerd en er een bizar uitziende man gekleed in zwart achter hem aanzit gaan er dingen heel snel de verkeerde kant op.

rasl

In de eerste drie nummers wordt stukje bij stukje meer informatie vrijgegeven over Rasl en zijn unieke situatie. Het is bijzonder prettig hoe ingetogen het verhaal weet te blijven, zeker voor een comic met een vrij science-fiction-y uitgangspunt. We blijven dicht op de huid van de hoofdpersoon en krijgen zo langzaam wat puzzelstukjes te zien die het hele plaatje uiteindelijk in moeten vullen.
Opvallend is trouwens dat er flink wat knipogen naar Nikola Tesla in de comic zitten. Het is een beetje als een nieuwe auto hebben en ineens datzelfde merk overal op de weg zien, maar na het lezen van een prima boek over zijn leven kom ik de naam Tesla de laatste tijd overal tegen. Typisch.

Het verhaal vond ik Noir tintjes vertonen. De innerlijke monoloog van Rasl zelf die zijn situatie probeert te begrijpen, drank, geld, dames die niet goed voor je zijn, en moord. Interested yet? De tekenstijl is scherp en het exclusief gebruik van zwart-wit werkt de grimmige, ietwat onwerkelijke sfeer in de hand. Het oversized formaat van The Drift is echt super en laat het tekenwerk nog fijner van de pagina’s springen.

Er is een parallel universum waarin je Rasl niet in je kast hebt staan. Ik zou je graag één ding willen meegeven; maak diezelfde fout hier niet.

avatar geschreven door op 8 juli 2009

Reageer

Anti-Spam vraag :