0

Left 4 Dead 2

Vlezige breinjagers zijn hot. Zombies, de ondoden, en dus niet voor niets onuitroeibaar als ‘man’s worst fiend’ in game, boek of film. Zombies in games zijn niet bepaald nieuw. Er zijn shooters genoeg vol dolers op zoek naar een snacks sappig hersenvlees. Resident Evil. House of the Dead. Onechenbara Bikini Zombie Slayers. Hell, er zijn sites vol speelbare zombiegames Veel ervan echter van korte speelduur, omdat de gameplay niet veel interessanter wordt dan Megan Fox in een hazmat-suit. Copy-paste nazis of terroristen weg uit een willekeurige game door zombies en er is doorgaans een nieuw zombiespel. Left4Dead, dat iets meer dan een jaar geleden uitkwam, bleek wel verfrissend genoeg. In L4D worstelden maximaal vier spelers zich door hun eigen film via hordes hongerige rottende gebitten. Compleet met een eigen trailer en aftiteling. Nog altijd een shooter, maar met een paar slimme toevoegingen. Nu is er, al vrij snel ná deel 1, meteen een opvolger. Genoeg om de fans op de consoles te jagen, want binnen een jaar weer 60 euro ophoesten voor een zelfde game, is pretty lame. Maar goed, is L4D2 (en waarom moet ik steeds aan Star Wars denken bij die afkorting en voorspelt dat niet veel goeds voor deze review?) een volwaardige game, of een overpriced uitbreidingssetje voor diegenen die alle achievements uit deel 1 al hebben vrijgespeeld?

Gameplay
Ook dit keer zijn er vier hoofdpersonen. Big Bubba, ofwel Coach, de verleidelijke Rochelle, heikneuter Ellis, en slick-dick Nick in zijn witte cokedealersoutfit, Rednecks on Uzis! Ze zijn veroordeeld tot elkaar om zich ergens in het zuiden van de VS door de moerassen van Louisiana te ploegen richting New Orleans, dat ditmaal niet door water maar door lopende lijken is overspoeld. Er zijn vijf campaigns (Dead Center, Dark Carnival, Swamp Fever, Hard Rain, en Parish) van elk vier hoofdstukken (of, zoals het in de filmwereld heet: acts). En onderweg komen ze natuurlijk een paar kleine, rottende hindernissen tegen. De zuidelijke setting komt overtuigend over. Het moeras is donker en naar om doorheen te trekken, en sfeervolle straten van New Orleans roepen onmiddellijk Bourbon Street met zijn typerende ballustrades in herinnering. Om nog maar te zwijgen van de prachtig sfeerverhogende soundtrack .

Vergelijking met deel 1
Er is niet veel veranderd. Vijf missies. Vier chapters. Vier karakters. Net als in deel 1 zijn er de hunter, de boomer, de Tank en de Witch. Wel zijn er leuke level-specifieke zombievondsten. Een clown met piepende fopneus die andere zombies aantrekt in het attractiepark. Een modderventje dat onder water zwemt in de moerassen en zombies in gepantserd kostuum (voormalige ME-ers). Tel daarbij de niet level-specifieke Spitter die zuur spuugt, een Jockey die letterlijk een ritje met je neemt, een mini-tank (Charger) en het wordt akelig spannend.

Verder is het wapenarsenaal uitgebreid (o.a. een bom met Boomerkots, een koekepan, en een kettingzaag, hell yeah!). De gameplay is ook niet veel anders als in deel 1. Naast de online campaign (verreweg het leukst) is er de single-player modus, een versus waarin je in teams het om beurten opneemt tegen elkaar (de ene groep overlevenden, de andere als zombies), en de nieuwste varianten: scavenger en realism modus. In Scavenger wordt moeten de overlevenden een auto voltanken, terwijl een zombie-team hen moet zien te overwinnen. Realism-modus voegt het meest toe. Hier zijn het de kleine dingen die dit speltype boeiend maken. Zo wordt je er niet onmiddellijk op geattendeerd of een teammaat door een Smoker wordt gegrepen en betekent een Witch storen een instant kill. Eenmaal dood kun je pas weer meedoen vanaf het eerstvolgende Safehouse, en zombies kunnen slechts doodgaan wanneer je ze door het hoofd knalt. Afgezien van wat uitbreidingen van het beproefde concept niet veel nieuws maar voor wie de campaigns uit deel 1 moe is en alle achievements al bezit, is deel 2 welkom.

Buggy
Gek genoeg zijn er wel dan weer een flink aantal bugs hier en daar in het spel. Gek, omdat L4D2 verdacht veel weg heeft van deel1, en die liep vrij vlekkeloos. Regelmatig blijven zombies in muren en plafonds steken. Om onduidelijke redenen waren ineens alle achievements weg, en probeer die maar eens bij het niet bepaald service-gerichte Steam terug te verwerven. Tel daarbij een flink aantal connectieproblemen, en Uw recensent heeft een chagrijnig avondje.

Boycot?
Er was een tijdje een boycot uit onvrede van de gamers, die meenden dat L4D2 te weinig vernieuwing zou brengen ten opzichte van deel 1, en daarom voor een meer schappelijke prijs over de toonbank diende te gaan. Maar knalverslaafde gamers konden niet langer jeukende triggerfingers in bedwang houden, en al snel was er van een boycot geen sprake meer. Teveel stakingsbrekers. Inmiddels zijn er reeds 28 miljard zombies wereldwijd afgeknald in L4D2, werd onlangs bekend. Hadden de gamertjes maar meer principes gehad, want JA, ze hadden gelijk. L4D2 IS niet meer dan wat doorgaans zou doorgaan voor een uitbreidingsset. Dezelfde game in een ander jasje van hetzelfde merk en dezelfde winkel, en het zou me niet verbazen als L4D3 plots vlak voor Kerst 2010 op de releasekalender zou staan. Met weer vijf missies, nieuwe zombies en wapentjes. Urban setting of toch de Rocky Mountains? Vermakelijk, absoluut, maar zeker niet zestig euro, dat men doorgaans toch rekent voor een volwaardige nieuwe game, waard.

avatar geschreven door op 2 maart 2010

Reageer

Anti-Spam vraag :