8

Top 10 Coolste Magic Kaarten Ooit Gemaakt (Volgens Mij)

Van alle dingen die ik nooit te weten wil komen staat ‘hoeveel geld ik heb gespendeerd aan Magic the Gathering?’ vrij hoog. Als ik destijds mijn centjes netjes had opgespaard zou ik nu lekker liggen te relaxen in mijn met 20 jaar oude whiskey gevulde zwembad. Oh well. Terugkijkend naar de vele, VELE potjes Magic die in mijn verleden zijn gespeeld kan ik in ieder geval zeggen dat de investering het wel waard was. Sure, het forceerde mij en mijn medespelers in een sociaal isolement, maar dat is een kleine prijs om te betalen voor het gevoel van superioriteit bij het verpletteren van je tegenstanders in een chaotische multiplayer game. Mwaha!

Omdat ik in een nostalgische bui ben en in een retro sfeertje zit door het recente uitkomen van een Magic the Gathering game voor de PC, leek het me wel aardig om een compleet nergens op gebaseerde en hoogst subjectieve top 10 met coolste Magic-kaartjes neer te pennen. Nu heb je op dit punt misschien een paar vragen, begrijpelijk.

– “Bartelen, seriously? Magic the Gathering? Seriously??!?”
Ja, wat kan ik zeggen. Het is gewoon een bijzonder sterk spel met een shitload aan tactische opties en knap in elkaar stekende mechanics, ongeacht de negatieve associaties die het heeft bij ‘normale’ (lees; saaiere) mensen.

– “Ja maar het is een spel met elfjes en vogeltjes en eekhoorns ’n shit!”
Euhhhh ja, samen met zombies, dodelijke tentakel-gruwelen, hydra’s (is dat de meervoudsvorm?), barbaren, assassins, pulserende shapeshifters en zo’n beetje elk soort fantasy-organisme met meer tanden dan hersencellen.

– “Pff, whatever. Dit is lame.”
Nah goed, ik respecteer je meninSCREW YOU MAN YOU’RE DEAD TO ME NOW

Voor we van start gaan met deze voor-niet-Magic-spelers compleet irrelevante en dodelijk saaie top 10, nog even een korte disclaimer. Ik heb de laatste jaren maar een paar nieuwe expansions aangeraakt, niet alle thema’s spraken me aan of er was op dat moment geen behoefte om weer geld in die bodemloze Magic-put te gooien. De volgende lijst is dan ook beperkt tot mijn miezerige persoonlijke ervaringen en voorkeuren. Is dit daardoor niet echt een boeiend artikel? Yup. Vind ik het alsnog leuk om te schrijven? Aw hells yeah. Genoeg gezwamd, let’s Magic!

10 – Prince of Thralls

Ik ben niet het type speler dat zonodig de meest brute en badass overpowered creatures in een deck moet hebben. Ik speel liever met kaarten die wat werk van de speler eisen en bij goed gebruik veel sterker kunnen zijn dan welk heftig 10/10 beest dan ook. Maar soms komt een gigantisch creature voorbij dat gewoon té hilarisch is om niet op tafel te krijgen. De Prince of Thralls is echt zo’n type kaart waardoor je medespelers meteen jou als target numero uno gaan zien. En terecht!
Sure, er zijn best wat nadelen aan deze knakker. De casting cost bijvoorbeeld… 8 mana met 3 soorten kleuren? Zie er maar aan te komen. Ook is hij een wat matte 7/7 zonder leuke te activeren abilities of trample of whatever. En de artwork is ook een beetje leip. Oversized smurf met een extreem rug-acne probleem, yum. Gelukkig zijn de voordelen van de kaart weer significant awesome.
Serieus, leg deze knakker in het spel en ineens wordt elk permanent in het spel jouw potentiële nieuwe speeltje. Elk permanent! INSANE! Zeker in een chaotisch potje multiplayer is deze Prince een keiharde game-changer. Makin’ it purple rain, vooral met de vele desctructieve kaarten die beschikbaar zijn met de kleuren rood en zwart, die je op dat moment toch al speelt. Of zorg gewoon dat je qua defense wel veilig bent en je kunt relaxed achterover gaan zitten, voeten op tafel, en wachten tot de goodies jouw kant op komen óf je tegenstanders steeds fijne schade krijgen. Nog nooit was het zo prettig om je medespelers elkaar te lijf te zien gaan. Whoever loses, you win.

9 – Energy Field

Het Magic equivalent van ‘buut vrij’. Energy Field is erg fijn voor spelers die vaak als eerste het loodje leggen omdat tegenstanders een hekel aan die persoon en/of het door die persoon gespeelde deck hebben (sorry guys!). Met deze goedkope enchantment ben je in ieder geval tijdelijk beschermd tegen jouw bloeddorstige concurrenten. Zoals het hoort moet je wel tactisch te werk gaan om je Field zo lang mogelijk in stand te houden; geen instants of sorceries casten, niks moeten discarden, hopen dat er niemand een Terror gooit op jouw creatures, etc. Deze ingebouwde zwakte maakt Energy Field in ieder geval voor mij een stuk leuker om te gebruiken dan bijvoorbeeld een Spirit of Resistance. Energy Field garandeert geen overwinning, maar is onder de juiste omstandigheden een lifesaver. Al voel ik me wel aangesproken door Garbage’s single Untouchable die deze playstyle blijkbaar minder cool vinden.

Untouchable, you think you’re untouchable
You know no one’s untouchable

You’re bound to lose the game
There’s no one else to blame
You play so safe

8 – Recurring Nightmare

Ik ben een fan van de kleur zwart. Niet dat ik ineens de Goth-toer opga en hitsig word van Tim Burton films of zo, maar de zwarte kaarten in Magic hebben gewoon iets… magisch. Er zijn gewoon té veel leuke trucs mogelijk die het maximale uit je graveyard weten te halen. Pun intended.
Een van de interessantste opties om je ware necromancer kant te showen is Recurring Nightmare, wat neerkomt op een uitwisselingsactie met kaarten in het spel en je graveyard. Dit is zó combo-gevoelig dat ik er week in de knietjes van word. Elk creature in je graveyard met een ‘comes into play’ effect kan tot in den treure misbruikt worden. En heb je zo’n beest wel in het spel maar niet in je graveyard? No worries, deze kaart heeft ook een ingebouwde sacrifice vereiste. Of leg je eerste beurt geen kaart in, discard aan het eind van je beurt het heftigste beest in je hand, en geniet van de paniekerige blik in de ogen van je tegenstanders als je het 3 beurten later het spel in knalt. En als fijne bonus is Recurring Nightmare met slechts één zwarte mana ook prima geschikt voor een hele zooi aan multicolor decks.
De nachtmerrie van de een wordt zo juist de droomkaart voor een ander.


7 – Djinn Illuminatus

Bij het maken van een gemiddeld deck, dat ongeveer 40 non-land kaarten bevat, vallen er altijd een hele zooi instants en sorceries af waar simpelweg geen ruimte voor is. Een rood deck heeft bijvoorbeeld altijd een zooi damage-kaarten. Lightning bolts, incinerates, misschien wat land destruction, en hoppa, ik zit al weer bijna aan m’n limiet. Wat nu?

Djinn Illuminatus is de oplossing. Door de gecombineerde blauw/rood mana cost is deze duderino in een hele zooi single- en multicolor decks te knallen. Sure, 7 mana is verre van goedkoop, maar als deze kaart eenmaal in het spel ligt gaat er een wereld voor je open. Djinn Illuminatus geeft elke instant en sorcery een turbo-boost (zolang je genoeg mana voor ze hebt, natuurlijk) en geeft je zieke card advantage. Met twee Regrowths in je deck zou je bijvoorbeeld tot in den treure aan graveyard recycling kunnen doen. Deze Djinn draait er z’n hand niet voor om. Je overwinning is lang nog niet zeker als je dit creature gecast hebt, maar het spel wordt er voor jou ineens wel een stuk leuker mee. En dat is waar het uiteindelijk om draait, toch?
(En ja, Mirari doet bijna hetzelfde en is makkelijker in het spel te krijgen, maar come on, Djinns zijn awesome! De twijfelaars verwijs ik graag naar de Wishmaster films.)

6 – Mundungu

Counterspells zijn frustrerend, ik neem aan dat elke Magic speler dat kan beamen. Creatures die een ingebouwd counterspell-effect hebben zijn nog een stapje beter/erger. Mundungu is wat mij betreft de leukste in deze categorie. Sure, vergelijkbare kaarten als Voidmage Prodigy zijn een stuk betrouwbaarder en bruter, maar dat zal mij een gecounterde worst wezen.
Een tijd lang is Mundungu de kern geweest van mijn zwart/blauw ‘stuur dingen terug naar ieders hand en counter het bij terugkomst’ deckje waarmee mijn toch al kleine vriendenkring nog stukken verder gekrompen is. Het fijne is namelijk dat je met één Mundungu in het spel meteen al vreselijk irritant aan het worden bent, laat staan 4 van die dingen! Vooral op de lange termijn zijn deze wizards bijzonder nuttig. Je forceert je medespelers om goed na te denken over hun mana-management (heerlijk als iemand je Mundungu vergeet en geen mana achterhoudt bij het casten) plus je schaaft langzaam maar onvermijdelijk hun levenstotaal weg. Freakin’ love it. En het fijnste? Als je medespeler na het afkopen van al je Mundungu’s denkt zijn kaart in te kunnen leggen, waarna je deze alsnog countert met een van de vele andere counterspells die je in de hand hebt. Zo blijkt een klein 1/1 manneke toch nog een grote impact te kunnen maken.

5 – Gaea’s Liege

In de periode dat ik nog een Magic-groentje was, bestond de grootst mogelijke dreiging in het spel uit een groene opa met een gewei. Juist, Gaea’s Liege was de naam, en al jouw land omtoveren in forests bezorgde hem zijn faam. Het is dan ook wel een beetje een dick move; als je enkele beurten niets kan doen tegen deze doorgedraaide hippie wordt het onmogelijk om die niet-groene kaarten uit je hand in het spel te krijgen.
De kleur groen heeft niet zo gruwelijk veel naaikaarten in z’n assortiment die direct permanents van je tegenstanders beïnvloeden, dus deze senior citizen blijft ook in het huidige Magic-landschap nog een interessant creature. Natuurlijk is hij tegenwoordig niet meer zo bruut vergeleken met al die andere hardcore meuk die je voor 6 mana in kunt leggen (een creature als Vigor is bijvoorbeeld belachelijk overpowered), maar de Liege heeft zijn plaatsje in deze lijst toch dik verdiend. Dit soort kaarten vind ik helemaal hilarisch, en al die gave non-basic lands van je opponents langzaam in een oversized Vondelpark veranderen is een heel prettig gevoel.
Het gebruik van meer dan één Gaea’s Liege is, nu ik er later bij stilsta, wel een nachtmerrie om bij te houden. Welke Liege heeft welk landje nu in een forest veranderd? Als het me lukt om er één te slopen, welke landjes switchen dan weer terug? Kaarten met verwarrende gameplay waar verhitte discussies over kunnen ontstaan tijdens het spelen, nice. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

4 – Royal Assassin

We kennen allemaal het verhaal van David en Goliath, over hoe een klein iemand toch kans ziet om een grotere, onverslaanbaar lijkende tegenstander om te leggen met een simpele daad, totdat een Royal Assassin opduikt en David bruut in de rug stabt. Man noch giant, demoon noch draak is veilig voor deze sneaky 1/1 bastard.
Zodra een Royal (zo mogen wij ‘m noemen) in het spel komt verandert de balance of power meteen. Elke voorheen agressief aanvallende speler denkt voortaan twee keer na voordat hij zijn bruutste creatures op een ander afstuurt. Al die leuke tap-abilities van je kleine wizards? Gebruik ze maar, see what happens. Prachtig hoe elke speler nerveus wordt van zo’n klein creature met zo’n simpele tap-ability. En de eigenaar komt meteen in een luxe-positie; de kans dat je zelf aangevallen wordt zal kleiner zijn, en je hebt nu de mogelijkheid om jouw tegenstanders te helpen of extra te narren als zij elkaar onderling te lijf gaan. “Pietje stuurt die Shivan Dragon op Henkie af… tsja… laat ik ‘m doorgaan, of maak ik dat beest nu al af? Welk scenario helpt mij het meest?”. Voor de Machiavelli-types onder ons een prachtige positie om in te zitten.
En de mooiste situatie? Wanneer twee spelers een Royal in hebben liggen en het spel ineens een dolk-gebaseerde Koude Oorlog wordt. Awesome.

3 – Icy Manipulator

Mede-Dorksiderecensent Grafherrie heeft me jaren geleden ooit verrot geschopt omdat ik uit een Ice Age boosterpakje  zowel een Jester’s Cap als een Icy Manipulator haalde. Serieus. Sta niet naast die gast als je de loterij wint, want je gaat dood.
Maar zijn reactie was vrij terecht. Jester’s Cap is geinig, maar de grotere dreiging is wat mij betreft toch wel de Icy. Het is echt een kartonnen Zwitsers zakmes dat nuttig kan zijn op ontelbare manieren. Je tegenstander heeft gedurende jouw beurt expres 2 Islands untapped liggen om vermoedelijk jouw volgende kaart te counteren? No worries, tap een van zijn landjes. Oh nee, een 12/12 trample Legendary Beast met artwork van Mark Tedin! Huppa, tap it. Tegenstander heeft een Sol Ring inliggen en gaat vermoedelijk een duur creature casten? Tap it like a Brazilian supermodel. Euh, gedurende zijn upkeep natuurlijk.
Een Icy helpt je ook in multiplayer! Tap het creature dat de grootste dreiging voor je is en hoop dat de eigenaar van die Royal Assassin de hint snapt. (Idealiter ben je zelf de eigenaar van de Royal, mgoed) Tap de grootste blocker van de speler die aangevallen wordt en 2 beurten geleden iets gemeens over je moeder zei. De irritante mogelijkheden zijn eindeloos! Coolste artifact ever, wat mij betreft. Haha, get it? Because.. icy.. and I said.. coolest.. with the thingee. Juist. Ahem. Sorry.

2 – Deranged Hermit

Een goede, classy overwinning in een potje Magic is altijd fijn. Je tegenstander respecteren, geen cheesy deck bouwen dat het spel met 3 kaarten compleet lam legt, geen laffe tactieken toepassen.. dat is hoe ik normaal gesproken het spel benader. Jaja, I gots me some class, yo. En soms ontdek je een kaart die zo’n mentaliteit compleet omver blaast omdat deze zo, zo heerlijk te misbruiken is om je tegenstander op de meest lullige manier te vernietigen; opgegeten worden door een leger eekhoorns.
De Deranged Hermit is de pipo die dit allemaal voor elkaar krijgt. Zo op zichzelf gezien is de kaart al niet verkeerd; vier 2/2 eekhoorns in het spel voor 5 mana. Alleen jammer van die hoge echo cost. Vervelend dat daar niks aan te doen i-oh toch wel ik gooi gewoon 4 Stampeding Wildebeests in het deck er bij mu ha ha ha. Je blijft de Hermit elke beurt terugsturen en kweekt er zo constant 4 eekhoorns bij. Daar neemt Breeding Pit z’n petje voor af. Of nog leuker; mix hem in een zwart deck, betaal de echo cost nooit en pluk ‘m steeds weer terug uit je graveyard. Recurring Nightmare, anyone?
Dankzij deze Hermit is de naam ‘Squirrel Deck’ een begrip geworden aan de speeltafels waar ik mijn enge kop laat zien. Protect your nuts, ‘cuz someone’s coming for them.


1 –  Vesuvan Doppelganger

 

Tsja, what can I say? I fukkin’ love Vesuvan Doppelganger. Een van de meest flexibele creatures ooit gemaakt, en op ontelbare manieren te misbruiken. Elke beurt kunnen veranderen in een non-Legend creature in het spel naar keuze is daarnaast ook gewoon leuk. Gedurende je upkeep mag je, als een kind in een snoepwinkel, kiezen uit de smakelijke te kopieëren hapjes die beschikbaar zijn. Een fijne manier om de kracht van een tegenstanders deck tegen hem te kunnen gebruiken, vooral met de prettige manipulatiekaarten die blauw verder nog tot z’n beschikking heeft. Verander in de Shivan Hellkite van je tegenstander en Boomerang daarna het origineel het spel weer uit. En als je Doppelganger geen summoning sickness meer heeft zijn alle tap-abilites die je overneemt meteen in te zetten. Legt iemand een Prodigal Sorcerer in die je handige maar kwetsbare 1/1 creatures bedreigt? Geen probleem, verander jouw Vesuvan in zo’n zelfde ding en sloop de Sorcerer voortijdig. Speel je een multicolor deck of met artifacts die meerdere kleuren mana kunnen genereren? Mooi, dan kun je ook meteen gebruik maken van de activated abilities die verschillende kleuren mana gebruiken.
De coolste kaart ooit gemaakt (wat mij betreft) is met een omweg ook elk ander creature ooit gemaakt. Goeie deal, toch?

Zo. Dat moest even hoor. Ik heb lang geprobeerd me in te houden, maar het kon écht niet meer. Mensen die destijds ook besmet zijn met het Magic virus kennen het vermoedelijk wel; het is je gelukt om die kaarten in een doos op zolder weg te stoppen en een poging te doen om eindelijk iets van je leven te gaan maken. Maar nee… de kaarten hebben andere plannen voor je. Het begint met rare dromen over Chaos Orbs en Millstones en Autumn Willows. Daarna komt je muscle memory om de hoek kijken.. je schrikt ineens op als blijkt dat je al enkele minuten een stapel van 60 bierviltjes door elkaar aan het schudden bent, of dat je dingen die voor je op tafel liggen steeds tapt en untapt. Voor je het weet brandt de Magic koorts weer heftiger door je aderen dan een goed getimede Flame Wave, en sta je op het punt voor 60 euro aan kaarten online te bestellen. Meer dan 2500 woorden over dat evil, evil spelletje schrijven om het uit mijn systeem te krijgen was mijn laatste poging tot weerstand. Misschien moet ik die dozen met kaarten op zolder maar eens terug opzoeken. Wrath of God help us all.

avatar geschreven door op 16 september 2010

8 reacties op “Top 10 Coolste Magic Kaarten Ooit Gemaakt (Volgens Mij)”

  1. avatar Cubez schreef:

    Ok, now you’ve done it. Ik ben as we speak weer eens de visual spoilers aan het bekijken en een nieuw deck aan het bedenken. Ja, het is een virus, maar een virus waar ik graag om de zoveel tijd weer eens enthousiast mee besmet raak.

    Dan draag ik ook even bij aan dit lijstje. 🙂

    Pemmin’s Aura (http://magiccards.info/sc/en/45.html) is een hele gave kaart en de naam is een anagram van I am superman. Ik bedoel hoe episch wil je het frakkin’ hebben! 😀

  2. avatar Egregius schreef:

    Ahh…blast from the not so distant past.

    En je weet dat je teveel magic hebt gespeeld als je bij WELK BORDSPEL DAN OOK aangeeft dat een ability/kaart geactiveerd is door de desbtreffende kaart op z’n kant te leggen, wat dan ‘tappen’ genoemd wordt. 🙂

    Zelf heb ik altijd een zwak gehad voor thallids (http://magiccards.info/query?q=thallid). Ja, ze zijn niet per se uberheftig. Ja, ze komen uit de Fallen Empires expansion die vol zat met underpowerde kaarten. Maar het had sfeer ver*****, en that’s what counts for me.

    Gewoon het hele idee dat je een stel fungusen oproept, die dan uit zichzelf zichzelf gaan voortplanten, waarna je een zooi saproling tokens hebt die voor alles en nogwat misbruikt kunnen worden. Zoals bv met de Thallid Devourer, die saprolings opat om zichzelf bonusen te geven, waarmee je enigzins kon gaan goochelen tijdens een aanval.

  3. avatar Grafherrie schreef:

    Tsja, als jij me een Mahamoti Djinn afsjaggert voor een Scaled Wurm vraag je d’r ook om ; )

    Maarre, coolste kaart ooit? Zonder nu direct mijn deck bij de hand te hebben, en gegeven dat ik al een paar jaar geen kaart meer heb aangeraakt…. durrr… altijd een zwak gehad voor Shivan Dragon : )

    En, tsja, ratten. Ratten deden het helemaal voor mij. Moet toch eens kijken wat er ooit van dat ratten deck is geworden. Weer eens wat Skaven afstoffen om als lifecounters te gebruiken : P

  4. avatar Bartelen schreef:

    Heb ik serieus ooit een Mahamoti van je afgetroggeld, Grafherrie? Wauw. Ik ben zowaar trots op mezelf. Oh, en speaking of Ratten, deze knakker is misschien wel geinig: http://www.black-lotus.nl/mtg/lg/Dissension/Ratcatcher.jpg

  5. avatar Egregius schreef:

    Overigens een andere kaart die me altijd bijzonder aangesproken heeft, ook al heb ik de kaart niet en zelfs maar 1x in real life gezien: Shahrazad. Puur en alleen omdat het zo bizar is dat je een potje in een potje speelt (waar je overigens potentieel nog een Shahrazad zou kunnen spelen, mocht je een eikel zijn).
    http://magiccards.info/an/en/67.html

  6. avatar Doctor Clavin schreef:

    Jongens jongens, waar staat Ovinize nou eigenlijk in het lijstje. Wat nou Vesuvan? Je hebt gewoon een schaap vanaf nu! World of warcraft wizardry ftw!

  7. avatar Bartelen schreef:

    Grappig genoeg was Ovinomancer (http://www.black-lotus.nl/mtg/lg/Visions/Ovinomancer.jpg) een van de kaarten die in eerste instantie in deze top 10 zou komen, maar moest door de zware concurrentie helaas het slagveld verlaten…

  8. avatar Sjoerd schreef:

    Top 10 magic lijstjes zijn altijd leuk :). Zo kijk ik ook regelmatig op de meest bezochte kaarten op http://www.magicers.nl. Of de meest waardevolle uit standard. Ookal speel ik niet echt veel meer, altijd leuk om een beetje op de hoogte te blijven.

Reageer

Anti-Spam vraag :