0

The Social Network (2010)


Het blijft een groot raadsel. Hoe dat ene anti-sociale, arrogante, zelfzuchtige, egocentrische pestventje de grootste innovatie op internetgebied wist uit te vinden door eigenhandig iets te coderen dat het ultieme sociale netwerk zou worden. Die daarmee de levens van miljoenen wist te raken. Miljoenen mensen, die elkaar eindelijk voortdurend op de hoogte konden houden (en nog steeds doen) van al hun dagelijkse bezigheden en wie waar tegenwoordig zich bevindt. Ontmoet Mark Zuckerberg, de bedenker van Facebook. En over hem, gaat nu deze film.

Uitvinden

Nou ja, bedenker. Dat valt te betwijfelen. De hele film draait om een hoorzitting rondom Mark en enkele gefrustreerde geldeisers en teleurgestelde ex-collega. Mark (Jesse Eisenberg) zal het een worst zijn. Zit de hele hoorzitting begraven in zijn laptop en toont geen enkel respect voor de autoriteit van het justitioneel apparaat of een greintje van de normale omgangsvormen ten opzichte van de rondom hem fulminerende groep mensen. En tussen het gekrakeel door, leert de kijker telkens een stapje meer over hoe Mark Facebook schiep. Van zijn aanvankelijke liefdesverdriet. Van het in contact komen met een groepje elitaire ballen die Mark inlijven om iets voor hen te bouwen dat in de verte iets weg heeft van Facebook, en de kleine schare vrienden die Mark vakkundig als dominostenen uit zijn leven klettert. Een genie moet gefocust zijn nietwaar? Het zal daarom zijn dat de echte Zuckerberg geen enkele interesse lijkt te vertonen in de film gebaseerd op zijn leven en hem weigert te gaan kijken.

Biopic vol poen

Waarom zou je ook. Je weet toch al hoe het afloopt. Onbeschoft vlegeltje blijkt genie, vindt Facebook uit en wordt stinkend rijk. Maar ondanks dat je als kijker eigenlijk dat hele stramien zelf wel kunt bedenken nog voordat je maar iets van de film hebt gezien, blijft de reis naar het einddoel boeiend en sterk neergezet door regisseur Fincher (o.a. The Zodiac, Se7en, Fight Club). Eisenberg acteert de virussen uit zijn laptop en is even bewonderenswaardig en geniaal als meelijwekkend en irritant. Zijn gefrustreerde ex-compaan (Andrew Garfield) is de goedgelovige sul, en is even droevig als plezierige eye-candy for vrouwelijk spul en zelfs Justin Timberlake (als de aalgladde hufter van Napster) weet de kijker stukken overtuigender te kwellen met zijn personage dan met zijn laatste album. Van minder acteertalent is slechts sprake bij de bende rondom de Winkelvosses (of zou het aan het script liggen dat deze ballerige sulletjes voortdurend personificeert als Kwik, Kwek, en Kwakkel door ze continu op het tweede spoor te laten eindigen?).

Wall Street

The social network levert een fraai, vlot gemonteerd sociaal drama over kleine jongens die het grote goud aanboren. En dan alles doen wat mensen niet vreemd is. Verraad. Seks. Jaloezie. Wat dat betreft is The Social Network misschien wel de Wall Street van de huidige generatie. Zelden werden  mensen zó snel succesvol. Het moet de vleesgeworden American Dream zijn, en wie weet dat daarom wel de film hoge ogen gooit bij de Oscars. Hope. Yes we can (code). Al dat dus. Mark is nog maar amper van zijn puistjes af als hij multimultimiljonair is. En er een biografie vanuit Hollywood verschijnt terwijl de legende niet alleen nog steeds in leven is, maar de midlifecrisis nog in moet gaan. Nog altijd zelf geen vrienden op zijn eigen Facebook pagina, maar geld als water en zijn droom in dit stadium van zijn leven al laten uitkomen.

The man and his website

Jammer genoeg richt the Social Network zich wel erg op Zuckerberg zelf, geflankeerd door berichten dat het ‘steeds beter gaat met Facebook want school X doet nu ook mee’. Het persoonlijke verhaal moet het doen. Als kijker begrijp je echter niet waar de jochies nu precies multimiljonair van worden. Reclame-inkomsten? Hoe werkt het nu precies? Vond Zuckerberg misschien ook geniale nieuwe codes uit? Hoe kwam dat tot stand dan? Het twee uur lang kijken naar ogen die naar schermen turen was waarschijnlijk te saai geweest, maar nu verschoof de aandacht wel heel erg naar het persoonlijke verhaal rondom Zuckerberg met een eindeloze reeks vlotte en scherpe dialogen. Die bovendien stukken spannender overkwam door de immer dreigende sfeer die Nine Inch Nails-songwriter Trent Reznor met zijn soundtrack over de film sausde. Alsof er telkens iets ergs ging gebeuren (spoiler: meestal niet). Puike score, dat wel, maar misschien de verkeerde film.

Dus…

The Social Network is een fascinerende film, die ergens zit tussen Good Will Hunting, Wall Street, en een samengevat college van Bill Gates. Het gaat soms wel erg snel (vooral met de ontwikkeling van Facebook) en de vraag blijft wel hoe interessant de film zal zijn voor mensen zonder Facebook-account (then again, ik heb er ook geen) of zonder enig benul wat Facebook precies inhoudt of te begrijpen hoe deze sites heeft ingegrepen in het leven van mensen (en let’s face it, dat wordt ook niet bijzonder in het voetlicht gebracht in deze film). Hier op Dorkside putten we in ieder geval hoop uit het feit dat arrogante, zelfgenoegzame nerds het helemaal kunnen gaan maken. Nu nog miljoenen followers…

avatar geschreven door op 9 februari 2011

Reageer

Anti-Spam vraag :