0

And Yet It Moves

Karton. Welke game is er zijn gloriedagen niet in begonnen? Natuurlijk, tegenwoordig kun je het zo gek niet verzinnen, of er is een Wii-variant van de meest doorgewinterde bordspellen waar van de gamers wordt verwacht dat ze voortaan met harkerig gezwalk een chickendance doen om hun pionnetje over het ganzenbord te manoevreren. Waar zijn de tijden dat je met een ferme zwiep het schaakbord keurig door de huiskamer lanceerde? Dat je in een woede-aanval het Risk-plateau tot duizend snippers recyclede?De makers van And yet is moves.. (AYIM) moeten licht nostalgisch aan die tijden terugdenken, want de gehele game speelt zich af in een verscheurd landschap. Letterlijk. Het doel is een wit mannetje door een bordkartonnen bloemen en krantensnippers-grottenlandschap te loodsen. En uiteraard is de route geplaveid met obstakels die het verhinderen om even simpelweg van snipper naar snipper te springen en door het level te scheuren. Een origami platformspelletje dus.

Staat mijn scherm nou zo recht of ben jij nou zo scheef?

Maar niet zomaar een papiermaché variant van Mario Bros, want AYIM heeft nog een eigenaardig gimmickje in petto.Net als een bordspel, kun je het scherm draaien. Sterker nog. Je MOET het scherm draaien, om je mannetje door het level te kunnen loodsen. Immers, hoe anders krijg je je wandelaartje door het gat in het plafond? Juist, door het plafond tot vloer te bombarderen! De bediening van het spel is onwaarschijnlijk simpel. Je mannetje kan twee kanten uit lopen, springen, en er zijn twee toetsen waarmee je het scherm linksom of rechtsom draaien kan. En dat is feitelijk alles wat je nodig hebt. Je oma kan deze game nog spelen. De moeilijkheid van deze geslaagde combinatie tussen een platformer en een puzzle game, is dat wanneer je te snel draait, je karakter te veel snelheid krijgt en tegen een gekartelde klif uiteenspat. Of dat hij te diep valt. En dat gebeurt al vrij snel. Gelukkig zijn er gaandeweg het level regelmatig ijkpunten waar het spel automatisch even een save-game aanmaakt zodat je niet steeds opnieuw hoeft te beginnen. Ook het aantal levens is oneindig. Wel dien je te beschikken over een flinke dosis geduld voor sommige stukken, en een sterke maag, want het vele draaien van het scherm kan aardig wat symptomen van zeeziekte opwekken!

Confetti en slingers voor AYIM

Hoe dan ook, AYIM is prachtig visueel vormgegeven. Er zijn vier verschillende omgevingen, elk bestaande uit een aantal hoofdstukken en met unieke obstakels, van vallende proppen-rotsen tot krantenknipselhagedissen of heuse zwarte gaten. De speelduur en de herspelbaarheid mogen dan voor fanatieke gamers een tikje beperkt zijn en op een dikke dag uit te spelen, AYIM maakt veel goed met een oogstrelende game en een vernieuwend stukje gameplay. AYIM is een independent game, en dat betekent dat er geen grote game-developers achter zitten. Des te knapper dus dat je met beperkte middelen zoiets weet neer te zetten. Geen grote 3D-fabricage, maar gewoon een goed idee op papier dat de show stelen moet. En zonder papier bovendien. Om doorgewinterde gamers tegemoet te komen prijkt er in ieder geval sindskort een versie ervan ook in de WiiWare-shop, en AYIM leent zich ook bij uitstek wat dat betreft ook voor een uitvoering op de iPad. Wie weet, komt dat bordspel ook nog wel.

avatar geschreven door op 22 juni 2011

Reageer

Anti-Spam vraag :