0

Arkham Horror – The King In Yellow

Er is altijd wat aan de hand in het stadje Arkham in het Amerika van de jaren 20. Als het geen freaky cultleden zijn met hun heidense rituelen dan zijn het wel creepy wezens die in de schaduwen rondhangen en zich tegoed doen aan onwetende burgers. Althans, als we de horrorverhalen van de schrijver H.P. Lovecraft mogen geloven. Dit fictieve plaatsje met al z’n geheimen en gruwelen is ook de focus van het bijzonder goede bordspel Arkham Horror, maar elk spel dat vaak genoeg wordt gespeeld verliest op den duur wat van z’n glans. Gelukkig zijn er een hoop uitbreidingen te vinden die nieuwe elementen toevoegen, de moeilijkheidsgraad omhoog schroeven en om een specifiek thema draaien. In de kleine uitbreidingsset The King In Yellow draait alles om een rondreizende toneelgroep die neerstrijkt in Arkham en zich voorbereidt om het stuk genaamd, u raadt het al, The King In Yellow op te voeren. Dat klinkt leuk en aardig, maar er is één catch; deze groep is een evil cult en het toneelstuk is eigenlijk een complexe ceremonie die bij succesvolle afronding een niet te stoppen Old One onze wereld in zal brengen. Het is aan de spelers om in te grijpen, want anders valt het doek in Arkham voor altijd…

The King In Yellow voegt een hoop dingen toe aan de nomale Arkham Horror speelervaring, en dat is precies wat een uitbreidingsset hoort te doen. Er zijn grote uitbreidingen die zelfs nieuwe dorpjes toevoegen waar de spelers heen kunnen reizen, maar The King In Yellow is een kleinere set die voornamelijk kaarten en specifieke tokens toevoegt. Het gebruikte artwork is, zoals we van spellenuitgever Fantasy Flight ondertussen mogen verwachten, weer dik in orde. Het thema van deze set is simpel maar effectief, en komt op creatieve manieren terug in de nieuwe encounters en items.

Het King In Yellow toneelstuk is de focus, en de spelers moeten hun best doen om te zorgen dat dit niet wordt afgerond. Het stuk bestaat uit drie aktes, en er komen een aantal kaarten in het Mythos deck terecht die aangeven dat de volgende akte begint. Als de eerste twee aktes in het spel komen is er nog niks aan de hand, maar zodra de derde het daglicht ziet is het meteen game over voor de spelers en mogen zij REM’s ‘It’s the end of the world’ neuriën terwijl de opgeroepen entiteit de wereld verorbert. Deze aktes kunnen worden uitgesteld tegen een hoge prijs, wat het spel een stuk spannender maakt. Als vroeg in het spel de eerste akte al wordt onthuld zal het echt een race tegen de klok worden. Hierbij moet wel worden gezegd dat bij het door elkaar mixen van meerdere uitbreidingssets het Mythos deck ook groter zal worden, en daardoor de kans om akte-kaarten te trekken kleiner zal zijn. Ik kan aanraden om King In Yellow daarom niet met al te veel andere expansions te mixen.

Een ding wat in deze uitbreiding ook relevanter is geworden is de Terror Track. In het basisspel was deze maatstaaf voor hoe bewust de Arkham-inwoners zijn van alle nare shit om hen heen niet al te relevant. Een hoop nieuwe kaarten in deze set haken in op de effecten van het toneelstuk en de onnatuurlijke gevolgen die het heeft voor de bevolking. Wanneer de Terror Track toeneemt moeten de spelers nu een keuze maken; een extra Doom token op de Doom track van de Ancient One plaatsen (en dat wil je niet), óf een Yellow Sign token op de Terror Track plaatsen. Als men voor optie 2 kiest komt er een nieuw deckje uit deze uitbreiding om de hoek kijken; Blight kaarten. Voor elke Yellow Sign die wordt geplaatst moet er namelijk een Blight kaart worden omgedraaid. Deze Blights symboliseren prominente Arkham inwoners die flippen en vervolgens de spelers dwarszitten. Zo kan bijvoorbeeld de decaan op Miskatonic University door het lint gaan of de eigenaresse van het normaal zo rustgevende hotel haar gasten aan het spit rijgen. Elke Blight geeft een permanent negatief effect en als je het op de kaart genoemde character in het spel tegenkomt dan valt deze persoon je aan, waar je niet zonder kleerscheuren vanaf komt. De Blight kaarten zijn waanzinnig sfeervol, maken het spel moeilijker en hebben ook een fijn soort dreiging in zich. Durf je Arkham Asylum nog binnen te stappen als er een kans is om de krankzinnig geworden Doctor Mintz tegen het lijf te lopen?

Zoals in elke uitbreidingsset bevat King In Yellow nieuwe Arkham encounter kaarten (die op leuke manieren op het thema inhaken), Other World encounters, en een aantal nieuwe spells en items. Positieve uitschieters zijn een dolk die sterker wordt naarmate de tegenstander magic resistance of immunity heeft, en een lockbox key die spelers eindelijk een reden geeft om langs een van de minst bezochte plekjes in Arkham, de bank, te gaan. Er worden ook wat zwakke punten uit het basisspel verbeterd; zo zullen spelers bijvoorbeeld variaties krijgen op de ietwat saaie ‘a monster appears!’ Arkham encounters en zijn er nu meerdere manieren om lid te worden van de Silver Twilight Lodge.

Al met al is The King In Yellow een hele fijne toevoeging aan Arkham Horror geworden die dingen zeker lastiger zal maken en tegelijkertijd een fijn thema in je basisspel zal introduceren. Je moet haast wel gek zijn om deze set over te slaan.

avatar geschreven door op 7 juli 2011

Reageer

Anti-Spam vraag :