0

Fallout New Vegas – Old World Blues

Je zou het misschien vergeten door al die agressieve mutanten en post-apocalyptische ruïnes, maar de eerste twee Fallout delen bevatten naast ellende en gevaar ook een hoop humor. Het gitzwarte type, dat wel. Wat wil je, als je role playing game zich afspeelt in de radioactieve ruïnes van wat ooit Amerika was. Spelers werden onder andere beloond met Monty Python verwijzingen, konden schaken tegen een hyper-intelligente radscorpion (uw nederige recensent verloor die specifieke challenge) en ontdekten een Elvis portret in een neergestorte UFO. Fallout 3 en opvolger New Vegas namen de setting een tikkie serieuzer, iets dat pas echt duidelijk werd na het spelen van de meest recente downloadable content voor New Vegas, getiteld Old World Blues. De heerlijk foute humor is namelijk weer terug, overgoten met een prettig weird science sausje. Het eindresultaat is verrassend goed, en de beste DLC tot nu toe.

Na het activeren van de nieuwe content krijgt de speler vanaf level 15 de mogelijkheid om de Big Empty te bezoeken, een voor-oorlogse researchbasis waar wetenschappers aan allerlei soorten projecten werkten. Bij aankomst lijkt er alleen iets mis te zijn; je wordt wakker en ontdekt dat er op je geopereerd is! Brein, hart en ruggengraat zijn verwijderd en vervangen door experimentele versies.

De verantwoordelijken hiervoor zijn de freaky wetenschappers die zichzelf de Think Tank noemen. Zij zitten vast in Big Empty en worden constant lastiggevallen door hun krankzinnige schorpioen-geobsedeerde collega Dr. Mobius, die jouw brein te pakken heeft gekregen. De enige manier om de locatie weer met je eigen grey matter te kunnen verlaten is de Think Tank helpen met het terugvinden van verloren gewaande technische snufjes om uiteindelijk Mobius te confronteren en tegelijk achter de geheimen van Big Empty te komen.

Old World Blues scoorde wat mij betreft de meeste punten met het verhaal. De setting is prikkelend, langzaam uitvogelen wat er in B.E. is gebeurd voelt lekker Fallout-y, en toen de content was doorgespeeld en ik te horen kreeg wat er na mijn vertrek zoal gebeurde met die weirde characters die ik achterliet kreeg ik zowaar een beetje kippenvel. Er hangt ook een licht melancholische sluier over het gebied, die sterker wordt naarmate je meer dingen ontdekt in en over de regio. Toch is het even doorbijten in den beginne. Wat is namelijk het geval? Voor je goed en wel je avontuur kunt beginnen zul je zo’n 20 minuten moeten besteden aan het aanhoren van Think Tank dialoog. Dat is in het begin wel geinig, maar na een tijdje werd ik het wel beu. Ik wilde locaties verkennen! Nieuwe vijanden over de kling jagen! Maar nee, je krijgt meteen een héle hoop backstory over je heen en word daarna opgezadeld met je missies en zoek het maar uit thankyaverymuch. Niet het meest ideale begin dus. Gelukkig wordt het allemaal snel stukken vetter.

Big Empty (nah ja, eigenlijk Big Mountain maar de afkorting Big MT werd door de buitenwereld verkeerd opgevat) is best een toffe plaats. Sure, het is soms wat grauw en zanderig maar er zijn genoeg interessante plekken over de regio verspreid. Erg groot is de zone niet, maar het gebied doorkruisen zal niet super makkelijk zijn. De tegenstand is namelijk vrij pittig. Van hersenloze Lobotomites die een bijzonder hoge damage threshold lijken te hebben tot een wijd scala aan freaky robots, en ze spawnen soms wel heel plots om je heen. Het geeft je wel constant het gevoel opgejaagd te worden, en het feit dat je in deze nieuwe content eens een keer géén companions kunt vinden maakt het allemaal wat spannender. Om je te verdedigen biedt Old World Blues je een vrij uitgebreid scala aan wapens en outfits, van pakjes die je skill bonussen geven en een stealth suit dat graag een babbeltje met je maakt tot een heuse mingun die aangedreven wordt door een hondenbrein. Ik ben bijzonder blij dat mijn character in deze playthrough gefocused was op melee weapons, zodat de nieuw geïntroduceerde Proton Axe (die extra damage doet tegen robots) een ideale survival tool werd. Toch wel jammer dat de ammo typen die je in Big empty vindt wat beperkt zijn. Er is veel Magnum ammo en zut voor Energy Weapons, maar als je van andere vuurwapens afhankelijk bent kun je het wel moeilijk gaan krijgen. Ook zijn de hoeveelheid voedsel-gebaseerde crafting items beperkt, want er groeit haast niks in dit dorre gebied.

Dat klinkt allemaal frustrerend, maar er is hulp in de vorm van je customisable uitvalsbasis in de koepel waar de Think Tank ook verblijft. The Sink is de naam van deze locatie, waar alle apparatuur door bijdehante A.I. aangedreven wordt. Je moet wel de personality files vinden om de vele extra’s hier te activeren, maar als dat eenmaal gelukt is biedt The Sink je een hoop tools om je in leven te houden. Wat dacht je van een Autodoc die je niet alleen gratis oplapt maar ook nog eens nieuwe implants heeft en je eenmalig je beginperks laat herkiezen (inclusief een paar nieuwe, die super awesome zijn). De zoektocht naar de personality files en verdere upgrades brengt je ook nog eens langs de interessantste locaties in de nieuwe content, dus sla dat vooral niet over! De Sink apparatuur is als dikke bonus ook nog hilarisch; van een wasbak met smetvrees en roddelende lightswitches tot een psychopatische broodrooster. Super. Gelukkig kun je na het afronden van Old World Blues erg gemakkelijk terugkeren naar de Sink, zodat je later in je reizen nog gebruik kunt maken van die fijne apparaten.

Een van de dingen die OWB voor mij persoonlijk een topper maakte zijn de verwijzingen naar de grotere backstory. Zo zal de speler die de hele zone uitpluist veel verwijzingen vinden naar die andere expansion, Dead Money. Je komt bijvoorbeeld te weten hoe Father Elijah aan de bom-halsbanden kwam en het idee kreeg om de Sierra Madre te beroven . Je vindt wapens die achter zijn gelaten door belangrijke characters die vóór jou in dit gebied waren. Ook zijn er audiofiles te vinden die hints geven over de aankomende dlc Lonesome Road waar een zekere Ulysses op jou wacht, en die ook in Dead Money werd genoemd. Ik vind het erg slim hoe een hoop losse elementen bij elkaar lijken te komen, en met terugwerkende kracht wordt Dead Money zo ook nog eens extra tof.

De stemacteurs zijn prima en lekker overdreven waar nodig. Sommige geeks zullen de stem van James Urbaniak als Think Tank lid misschien herkennen, hij brengt namelijk ook Dr. Venture tot leven in de fijne Venture Bros. cartoon. Het gekakel van alle geactiveerde apparatuur in The Sink is ook een ervaring op zich. En naast audio zijn ook de visuals prima in orde. Een deel van de tegenstand heeft (deels aangepaste) skins uit New Vegas zelf, maar er zijn ook toffe nieuwe vijanden en er zijn best wat items te vinden die jouw character een hele nieuwe look geven.

Al met al was Old World Blues een fijne verrassing, zeker vergeleken met de voorgaande downloadable content die beiden op bepaalde plekken toch minder sterk waren. OWB is als totaalplaatje een goed in elkaar stekend geheel, waarin combat, humor, exploratie, gebruiken van skills en het ontdekken van brokjes backstory mooi samenkomen. Voor de meest succesvolle ervaring is het spelen van een character met hoge intelligentie en skills als science en medical een aanrader, maar iedereen kan hier een interessante 6 tot 10 uur aan gameplay beleven. Als je je brein maar weet te gebruiken. Euh, en terug te vinden!

avatar geschreven door op 8 augustus 2011

Reageer

Anti-Spam vraag :