0

Fallout New Vegas – Lonesome Road

Meer dan 250 uur.  Dat is hoeveel tijd ik volgens Steam heb gestopt in Fallout New Vegas tot op heden. Tijd die ik ook had kunnen stoppen in dingen als ‘iets nuttigs met je leven doen’ of ‘de afwas’. Maar ja, met elke nieuwe expansion word ik weer verleid om deze game opnieuw te spelen en méér te ontdekken. En de expansions staan interessant genoeg niet helemaal op zichzelf: ze hebben altijd links met zaken die je in de hoofdgame tegenkomt, maar er is een rode draad die pas duidelijk werd bij Old World Blues. Een rode draad die te maken heeft met een mysterieuze koerier die een boodschap voor jou heeft en die een hoop paden vóór jou heeft bewandeld. In deze laatste expansion volgen we de voetstappen van deze koerier en slaan we een weg in die antwoorden zal geven op onze laatste vragen: de Lonesome Road.

Na installatie van deze nieuwe expansion kan de speler de voorheen afgesloten Canyon Wreckage locatie door om The Divide te bezoeken: een gebied dat geteisterd wordt door gruwelijke zandstormen en radioactieve hotspots, vol ingestorte flatgebouwen en ondergrondse raketsilo’s. Dat klinkt allemaal best hardcore, en… ja, dat is het ook wel een beetje. De speler wordt dan ook aangeraden pas vanaf level 20 dit gebied te bezoeken. Je mag zoals gebruikelijk geen andere companions meenemen, maar je bent wel vrij equipment mee te zeulen naar eigen inzicht. Een groot verschil van deze expansion vergeleken met de rest is dat je The Divide tussendoor kunt verlaten om de Mohave wasteland terug in te gaan. Een prettige optie, al is het zeker mogelijk de nieuwe content door te spelen zonder heen en weer te hoeven reizen.

The Divide. Een nare plaats waar niemand met een normaal functionerend brein wil leven. Maar zoals we wel vaker zien in het Fallout universum is er voor elke locatie wel een levensvorm die er goed gedijdt. In dit geval zijn dat de Marked Men, door de ruwe winden gevilde mensen die door de aanwezige straling in leven worden gehouden. Gezellig! Maar als je dacht dat het oppervlak onveilig was, houd je dan vast wanneer je een tripje ondergronds maakt. De tweede nieuwe levensvorm is de Tunneler, een pitige rakker die in het spel op een sfeervolle wijze wordt geïntroduceerd. De tegenstand is in Lonesome Road niet al te overdreven groot, al zijn de individuele wezens wel gevaarlijker. Het was wel prettig om eens DLC te spelen waarbij ik niet om de 10 seconden werd belaagd door een groepje vijanden. Nu je iets meer ademruimte hebt om dingen te onderzoeken valt op dat het gebied zelf best sfeervol is. Het kleurenpalet is wel erg grauw (veel bruin en grijs), maar in de context van het verhaal is dit niet meer dan logisch. Maar dit verhaal, daar zit misschien het grootste probleem met deze expansion.

Het begint eigenlijk al met je motivaties om The Divide in te wandelen. Er is niet echt een goede reden voor, behalve dat je nieuwsgierig bent naar de persoon die je steeds bent misgelopen in alle andere expansions, die je nu uitnodigt hem te bezoeken voor een eerste en laatste confrontatie. Dat is een beetje simpel allemaal, maar aan de andere kant was ik wel geïnteresseerd in de onthullingen die me werden beloofd. Omdat Lonesome Road de lijm is die alle andere expansions aan elkaar bindt is het aan te raden deze eerst te hebben gespeeld voordat je The Divide aan gaat pakken. Niet noodzakelijk, maar het zal de impact van de reveals hopelijk voor je vergroten.
De mysterieuze persoon die een vreemde connectie met jou lijkt te hebben heet Ulysses, een andere koerier met een Legion-achtergrond en een stem die zelfs Barry White een minderwaardigheidscomplex zou geven. Het was Ulysses die in Big Mountain de Think Tank een vraag stelde die zó heftig was dat de gestoorde wetenschapper-breinen de hele encounter hebben gewist uit hun geheugen. Het was Ulysses die Christine wist te redden uit de klauwen van Elijah, en diezelfde man richting de Sierra Madre stuurde. En het was Ulysses die eigenlijk de Platinum Chip naar Mr. House moest brengen maar die passeerde voor de klus zodat jij er mee werd opgezadeld. Zijn verhaal is verwoven met een hoop belangrijke momenten in de New Vegas setting en dat maakt de overkoepelende storyline een stuk interessanter, maar tegelijk ook complexer. Ikzelf vond het lastig om nou precies duidelijk te krijgen wanneer Ulysses nou op welke plek was en wat deed waardoor persoon X weer iets ging doen wat jij op moment Y onder ogen kreeg. En al snel in Lonesome Road zul je ontdekken dat je nog maar het topje van de ijsberg hebt gezien…

Ulysses praat met jou via een lokaal gevonden ED-E eyebot, de enige companion die je in deze uitbreiding kunt krijgen en die alle data van de ED-E uit de hoofd New Vegas game naar zichzelf uploadt. Deze nieuwe ED-E is nooit beschadigd geraakt en heeft zo geen dataloss ervaren. Door audiofiles die hij afspeelt kunnen fans van dit bliepende character nu eindelijk ontdekken wat zijn backstory is. Maar goed, Ulysses. Die babbelt graag en veel, gebruikt een hoop symboliek in zijn monologen, en dat kan op den duur wat vermoeiend zijn. Het grootste probleem is dat hij steeds verwijst naar The Divide als jouw ‘home’, en iets wat je daar ooit hebt gedaan. Maar je krijgt als speler nooit een idee wat jouw character heeft uitgespookt vóór je New Vegas als level 1 pipo begint. Dus begint Ulysses te mopperen over iets naars dat jij ooit hebt uitgespookt, iets dat de basis is van zijn motivaties en obsessie met jou, ook al weet je als speler niet waar dit precies naar verwijst. Pas na meerdere gesprekken krijg je een beeld van het verleden, maar echt heel erg duidelijk wordt het nooit. Daarvoor moet je te veel tussen de regels door lezen.

Maar ome Bartelen is de kwaadste niet, en ik wil graag nieuwsgierige spelers helpen met het uitpluizen van de gebeurtenissen die zouden leiden tot Lonesome Road. Dikke spoilers ahoy, dus het is aan te raden dit pas te lezen nadat je ver bent gevorderd in de expansion.

OK, dus dit is er gebeurd: Jij, als koerier, bent overal en nergens geweest in de Mohave. Ook in een kleine nederzetting die The Divide werd genoemd, een oude missile base waar overal Amerikaanse vlaggen te vinden zijn. The Divide is een van de mogelijke routes die de NCR kan nemen richting de Mohave, en strategisch dus een gewilde plek. Je levert dingen af in de Divide, en voornamelijk dankzij jouw connecties en contacten groeit dit vergeten plaatsje uit tot een heus stadje. Ulysses is eerder door Caesar als scout de Mohave ingestuurd, en is onder de indruk van de symboliek in de Divide. Hij gelooft dat de wereld onder één symbool verenigd kan worden. Eerst dacht hij dat het de stier van de Legion was, maar de Amerikaanse vlag is een veel krachtiger icoon. The Divide wordt voor hem een fascinerende plaats en de koerier die dit allemaal in gang heeft gezet is net zo interessant. Hij ontdekt wie je bent en begint je, een beetje stalkerig, te volgen. Tot de dag dat je een pakketje met een stars-and-stripes symbool afgeeft in The Divide. Nadat je weer bent vertrokken blijkt dat het pakketje een ED-E bot is die (per ongeluk?) een deel van de ondergrondse kernraketten laat afgaan. Immense vernietiging is het gevolg, en Ulysses overleeft dit maar net. Hij heeft een droom opgebouwd zien worden die door haar ‘maker’ weer tot as gereduceerd is. Als speler wist je niets van de gevolgen die jouw pakketje zou hebben, maar Ulysses zal het nooit vergeten. Hij trekt de Mohave in, waar hij uiteindelijk ook als koerier gaat werken. Als hij dan op een dag jouw naam ziet staan op een lijst voor het leveren van een Platinum Chip heeft hij je weer gevonden. En dan wordt het tijd om dingen voor eens en altijd recht te zetten…

Mooi he, zo’n blok witte spoiler tekst? Aan de ene kant is het indrukwekkend dat er is nagedacht over een uitgebreid achtergrondverhaal dat verwoven is door New Vegas zelf, aan de andere kant is het jammer dat het al spelende voornamelijk gefragmenteerd terug te vinden is. Ik denk dat Lonesome Road als totaalpakket voor 50% interessant is vanwege de nieuwe content en wapens en toevoegingen, en voor 50% vanwege het verhaal. Als de backstory in al die expansions je een worst zal wezen dan zul je mogelijk wat onbevredigd achterblijven. Voor de mensen die wél meer willen weten over de geheimen van jouw verleden en die mysterieuze tweede koerier zal Lonesome Road een welkome toevoeging zijn.

Nu zijn er in deze expansion wel wat fijne zaken te vinden voor mensen die gewoon houden van het afknallen van gemuteerde tegenstanders. Auto-inject Stimpaks worden bijvoorbeeld automatisch toegediend als je onder een bepaald percentage aan health komt. Handig! Er zijn meerdere unieke wapens te vinden, waarvan de Red Glare rocket launcher de meeste aandacht krijgt. Het is sowieso wel handig om de Explosives skill te hebben om het maximale uit de content te halen, en ook Lockpick zal regelmatig te gebruiken zijn. Er is een mooie balans gevonden in de te vinden items. Ammo typen zijn gevarieerder dan in de vorige expansions. De Shoulder Mounted Machine Gun is mijn favoriete toevoeging aan het spel. Een heerlijke engine of destruction die ik op m’n schouder meedraag en werkt met plenty available 10mm ammo? Holy balls, hoe overleefde ik Fallout zónder dit wapen?

Er zijn een paar toffe challenges voor de speurneuzen onder ons. Er liggen kernkoppen verspreid over het nieuwe gebied, en alle 30 opblazen levert een achievement op. Gotta find ‘em all! Ook kun je als speler alle posters van een oud televisieprogramma zoeken. Iets om je bezig te houden tijdens je pogingen The Divide te doorkruisen. Er zijn vijf upgrades te vinden voor ED-E, die hem in staat stelt je wapens te repareren of bepaalde ammo typen aan te maken, erg handig. De upgrades worden overgedragen op de ‘andere’ ED-E uit het normale New Vegas spel, zeer fijn. En Ulysses heeft audiotapes achtergelaten die ingaan op zijn ervaringen met mensen uit de andere expansions, een extra reden om Lonesome Road tot het eind te bewaren. Oh ja, de level cap is weer omhoog gegaan (je kunt tot 50 nu, pretty crazy) en er zijn nieuwe recipes en perks beschikbaar. Ze zijn geinig, maar niet de reden om deze DLC aan te schaffen.

Al met al is Lonesome Road me zeker bevallen, al moet ik toegeven dat ik pas écht respect kreeg voor de makers toen ik heel Ulysses’ verhaal en zijn motivaties duidelijk in beeld kreeg. Het voelt echt als een afsluiter van alle downloadable content die de puntjes op de I weet te zetten. De laatste showdown was cool, inclusief de heftigste keuze die ik ooit in een Fallout game heb moeten maken. Voor de hardcore killers is er als laatste bonus ook nog eens het te unlocken gebied met de naam Courier’s Mile. Dit is het meest brute, gevaarlijke en overpowered stukje Fallout dat ik ooit heb gezien. Alleen voor spelers met brass, radiation-shielding balls. Een hint: IRRADIATED DEATHCLAWS! HELP!

Het is ergens wel zonde dat de koek nu écht op is. New Vegas is afgerond, op enkele kleine add-on packs na die alleen meer wapens toevoegen. Woop de doo. Er is geen verhaal meer over om te vertellen. Het is, na meer dan 250 uur, tijd om de Mohave nu voor eens en altijd te verlaten. Nieuwe games verschijnen aan de horizon, dingen die ik links heb laten liggen omdat al mijn aandacht bij één spel lag. Met een laatste blik over mijn met een mounted machine gun gepimpte schouder ga ik voorwaarts. De weg voor me is lang, onbekend, en een beetje eng. Maar de gedachte aan een mogelijke Fallout 4 maakt het in ieder geval een stukje minder eenzaam.

avatar geschreven door op 28 september 2011

Reageer

Anti-Spam vraag :