3

Magic the Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012

Het komt bij mij en enkele andere Dorksiders met vlagen, die Magic-behoefte. Zo heb je die kartonnen kaartjes een half jaar niet aangeraakt en plots ben je weer als een bezetene deckjes aan het bouwen en probeer je gave combo’s te ontdekken. De laatste maanden is het allemaal weer sterk toegenomen en daarom was het ideaal dat in deze periode ook een nieuwe Magic the Gathering game voor PC, Xdoos en Playstation uit is gekomen, deels gebaseerd rond de 2012 Core Set die in juli 2011 uitkwam. Magic digitaal kunnen spelen is altijd handig als je de behoefte hebt en er geen andere spelers beschikbaar zijn om rond de tafel te komen zitten. Maar.. er was vorig jaar toch al een Duels of the Planeswalkers game uitgekomen? Dat klopt. Die game was geinig, maar had toch wat beperkingen die voor de echte Magic freaks storend waren. Nu is er dus de 2012 versie en… whoa, die scoort op alle vlakken beter.

De essentie van de nieuwe game is helemaal hetzelfde gebleven, en de lage prijs gelukkig ook. De mechanics, manier waarop kaarten worden gepresenteerd, besturing, daar is allemaal niets aan veranderd. Op soms wat issues met de timing van de kaarten die je speelt na was er eigenlijk ook weinig mis met het concept. Het grootste gemis van die eerste Duels game was het gebrek aan deck-building opties. Je unlockte deckjes die uit 60 kaarten bestonden, en met elk behaalde overwinning kreeg je er een extra kaartje bij. Alleen deze laatste unlockte kaarten kon je eventueel in of uit het deck gooien, de kern bleef altijd hetzelfde. De makers van Duels of the Planeswalkers 2012 hebben geluisterd naar de fans, want in deze nieuwe versie kun je elke kaart (op landjes na) uit je deck gooien, als je uiteindelijk maar 60 kaarten overhoudt. Eerst een aantal dingen unlocken dus voordat je het mes in dat deckje zet. Vooruit, het is nog geen deckbuilding from scratch, dus zó goed hebben ze misschien niet geluisterd naar de fans, maar het is een hele goede stap voorwaarts. En het is begrijpelijk dat de decks niet compleet customisable zijn in het kader van gebalanceerde online gameplay. Fair enough, toch?

De decks zelf zijn ook wat leuker dan die in de eerste game. Groot voordeel; je begint dit keer al met dikke, vette rares er in! Niet eerst 10 duels winnen voor je die gave creatures met overpowered abilities krijgt, nee, die zitten er nu al lekker doorheen. Een erg fijne verrassing. Het unlocken van kaarten gaat ook smoother: waar je eerst 3 potjes moest winnen om die 3 individuele Kraken’s Eye kaarten te krijgen die je niet eens in je deck wilde hebben, unlock je nu alle kaarten met dezelfde naam in één keer. Decks zijn nu ook iets minder standaard en bieden méér dan alleen de basis principes van de kleur die je gebruikt. Een kort overzichtje:
– Een wit deck dat draait rond equipment kaarten. Kleine weenies die je kunt tweaken waar nodig. Latere unlocks zijn enkele hele, hele brute angels.
– Een rood burn deck met veel beesten wiens power geboost kan worden. Lekker destructief.
– Een groen deck dat heel veel brute beesten vrij snel in het spel kan krijgen. Helaas te weinig utility om zich goed te kunnen verdedigen.
– Een blauw deckje dat draait om illusions en lekker vervelend uit de hoek kan komen. Met een Time Warp er standaard in!
– Een groen/blauw deck dat BIZAR veel mana kan genereren en dan NARE beesten in het spel knalt. Tricky, maar als het werkt dan draait dit deck als een tierelier. Een Kozilek op beurt 4 of 5 er in krijgen? Holy balls.
– Nog een rood deck (was dat nou echt nodig?) wat minder draait om damage spells maar taaie beesten heeft en beter draait als je meer mountains in het spel krijgt.
– Een groen/zwart elf deck. Minder irritant dan het soortgelijke deck in het eerste Duels spel. De unlockable Ezuri is wel een game-ender.
– Een zwart/rood draken/goblin deck. Helaas (nog) niet badass genoeg op dit moment.
– Een zwart vampire deck. Ook hier geldt dat het minder irritant is dan de versie uit de eerdere game, maar dan nog zitten hier hele nare kaartjes tussen. Het deck is meer gefocused op de Bloodlust ability, wat het wel wat leuker maakt.
– Een wit/blauw/zwart artifact deck. Nog verrassend flexibel, toffe unlocks en kan best wat momentum krijgen. Alleen jammer dat die Darksteel Colossus er zo nodig inmoest. Bullshit overpowered onzin. Extra erg dat een van de ‘final bosses’ in het spel deze ook heeft, samen met enkele Tinkers. Een Colossus op beurt 3 tegen je krijgen? Piss right off, please.

Vooruit, er zijn best wat mono-color decks, maar ze zijn minder eenvoudig dan die in de vorige game. Het liefst zag ik wat meer originele insteken zoals het groen/blauw concept, maar als basis is dit al best prima. De hele lijst met alle kaarten en unlocks vind je hier.

Een van de coolste nieuwe toevoegingen is Archenemy. Dit is een spelvariant waarin 3 spelers het samen opnemen tegen één Archenemy tegenstander die 40 levens heeft en elke beurt een kaartje oplegt van een speciale stapel met Scheme kaarten. Deze Schemes zijn krankzinnig overpowered. Kaarten met effecten als ‘vernietig alle non-land permanents van één speler’, ‘zoek je deck naar 2 landjes en leg die getapped in het spel’ of ‘elke tegenstander krijgt 3 schade en jij krijgt evenveel levens als de gedane schade erbij’. Gruwelijk oneerlijk, maar de Archenemy moet het natuurlijk wel in z’n eentje opnemen tegen 3 andere spelers. De Scheme kaarten die een Archenemy gebruikt zijn afhankelijk van welk deck hij speelt. Heeft hij de kleur rood dan zijn er meer kaarten die schade doen. Met zwart heeft hij Schemes met effecten als ‘leg een creature uit de graveyard van elke tegenstander bij jou in het spel en dit beest valt de originele eigenaar elke beurt aan’. Whoa!
Archenemy is een gave spelvariant die jou samen met 2 anderen steeds tegen een gruwelijk overpowered pipo zet. Des te zoeter is dan de overwinning!

Er is kort geleden een eerste uitbreiding uitgekomen, die de geniale titel ‘Expansion’ heeft gekregen. Elk bestaand deckje heeft enkele nieuwe kaarten gekregen, een paar komen zelfs uit de allernieuwste Magic expansion Innistrad, er is nu een Archenemy spelvariant waarin je zélf de Archenemy bent (holy shit dat is leuuuuk) en er zijn drie nieuwe deckjes toegevoegd:
– Een zwart discard deck met best wat interessante creatures. Verder niet super bijzonder, al speelt het best lekker weg.
– Een groen/wit enchantment deck, veel kleine beestjes die door fijne enchantments worden geboost en andere kaarten die daar van profiteren.
– Een rood/blauw deck dat draait rond instants, sorceries en beesten met haste. Heerlijk combo-gevoelig en zeer prettig voor spelers die een uitdaging willen.

Je kunt tegen de computer spelen of online gaan voor een potje free for all, two-headed giant of archenemy. Het lijkt wel of ik in dit spel makkelijker in een online game terechtkom dan bij de vorige editie. Hoe dan ook blijft het fijn om tegen ‘echte’ tegenstanders te spelen, de A.I. laat soms nog wat steekjes vallen. Jammer dat de te unlocken achievements dan weer vrij saai en simpel zijn. Ik zou graag daar wat leipere dingen bij zien. In plaats van ‘win 5 online matches’ iets moeilijkers als ‘have a goblin with power 10 or higher in play’ of zo. Dingen waar je moeite in moet stoppen om ze te unlocken. Maar ja, boeiend. Daar draait het spel niet om.

Al met al is Duels of the Planeswalkers 2012 me goed bevallen. Het is op elk vlak verbeterd ten opzichte van de vorige editie, en de nieuwe Archenemy variant zorgt voor meer afwisseling. Jammer dat je pas met de expansion zelf die rol aan kan nemen, maar ye gods wat is dat het waard. Al die overpowered Scheme kaarten die je normaal vervloekte worden nu handen-wringerig lekker. Ik heb flink wat uurtjes in deze game gestopt ondertussen, en omdat er meer deckbuilding mogelijkheden zijn zal dat nog wel gaan toenemen. Voor fans van Magic is dit een hele fijne aanrader. Ik heb in ieder geval een Magic-uitlaatklep voor ik weer met een paar maten rond de tafel ga zitten om ze in real life te irriteren. Blijft toch magisch, dat kaartspelletje.

avatar geschreven door op 7 oktober 2011

3 reacties op “Magic the Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012”

  1. avatar Egregius schreef:

    Mag ik trouwens zeggen dat Darksteel Colossus + Tinker (am I reading that power right?) = horribly overpowered? Geez, what were they thinking? Vooral met bv een Ivory Mask (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?name=Ivory%20Mask) er bij de beurt er na!

  2. avatar Bartelen schreef:

    De enige manier om die tinker + colossus combo tegen te gaan is het witte deckje te spelen. Een paar kaarten daarin kunnen de colossus uitschakelen. Met de andere decks? Vergeet het maar.
    Overigens zou Ivory Mask alleen jij als speler zelf beschermen, je creatures niet. Lightning Greaves is een goede optie (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=247337), zeker als je toch al met artifacts speelt.

  3. avatar Egregius schreef:

    Thing is, dat ‘indestructible’ gedeelte beschermt je Colossus al, maar jou niet 😛

Reageer

Anti-Spam vraag :