0

Angry Birds in Space

Succes kan funest zijn. Of het nu gaat om film, muziek of games, een meesterwerk en internationaal succesnummer hebben garandeert immers een helse zoektocht naar een even succesvolle opvolger. Want als de gebruikerservaring van het tweede deel onderdoet voor het eerste deel, is de franchise ver klaar. En kunnen alle Angry Birds mokken, iPad hoesjes en rugzakken weer de kast in om te worden vervangen door Draw Something t-shirts of Fruit Ninja fruitschaaltjes. Hoe dan ook, de grote vraag bij gamedevelopers Rovio zal zijn geweest: ‘wat kunnen we nog toevoegen aan het Angry Birds gameconcept, zodat er toch genoeg vernieuwing zit in de opvolger om die interessant te houden voor de speler – en zonder aan de herkenbaarheid van de game in te boeten?’

I am not your feather..

Voor diegenen die de afgelopen vijf jaar een voettocht door de Sahara hebben gemaakt, Angry Birds is een game van alweer een paar jaar geleden. Een aantal gemene groene varkentjes heeft een aantal eieren afgepakt van een paar vogels, en you guessed it, deze hebben nu een appeltje te schillen voor dat ei. De speler mag ze helpen door ze via een katapult af te schieten, en hopelijk zo een weg te boren naar de varkentjes, die zich ondertussen verschanst hebben achter rotsblokken of stellages van houten balken. Met verschillende types vogels (o.a., een bom-duif, een snelheidsparkiet, en een dwergpapegaai met een meervoudig persoonlijkheidsprobleem) is het de bedoeling de reeks wiskundige puzzeltjes op te lossen.

Mr Woodpecker, engage!

Het grote succes van Angry Birds zat hem in een aantal elementen. De snelle levels, die je even tussendoor of – dankzij de mobiele telefoons van tegenwoordig – gewoon in de trein of de bus. Verder natuurlijk het geniale achteruit trekken van de katapult om het vogeltje af te lanceren op de smoel van het arrogante biggetje met je vinger op het touchscreen, toch zoveel leuker dan het indrukken van een ‘enter’knopje of een muisklik. Een game die van 3 tot 103 jarigen gespeeld kan worden met evenveel plezier, is van grote klasse.

Maar hoe nu verder? Angry Birds Rio was al meer van hetzelfde, en nu dan Angry Birds in Space. Met te weinig vernieuwing zou het wel eens een forse terugloop kunnen betekenen in de verkoopcijfers. Immers, op een bepaald moment willen mensen wat anders, en concurrerende gamedevelopers blijven ook niet stilzitten. Angry Birds in Space doet wat het zegt. Er zit een mooi vormgegeven ruimtejasje omheen in plaats van de zonovergoten heuveltjes en dalen. Verder zijn twee nieuwe vogels. De gele snelheidsduivel is vervangen door een paarse variant, die je in een bepaalde hoek een duikvlucht kunt laten nemen als een gesnavelde sniper. Verder is er een ijsblokvogeltje, dat op inslag een groot vlak bevriest en rijp maakt voor kolossale vernietiging. De leukste toevoeging zijn echter de Eggsteroids, die ervaren gamers met veel nostalgie zullen doen vervullen. In een aantal levels zit namelijk een glimmend eitje, en wanneer de birds daarop landen, wordt je ouderwets á la SuperMario Bros naar een extra top-secret leveltje gebracht waar een arcadestyle game wacht met een Angry Birds insteek. En er zijn twee heuse eindbazen.

Once upon a time, in a galaxy one sweep away..

Wat voegt Rovio nu toe om Angry Birds toch de aanschaf waard te maken? Tja, niets, eigenlijk. De vogels zijn er nog, en de eggsteroids zijn niet voldoende. Nee, de belangrijkste zet blijkt eerder het wegnemen van iets. En wel, zwaartekracht! De vogels zitten in de ruimte, en de varkens huizen veilig op een planeetje, maar de atmosfeer daar heeft zwaartekracht en daar moet voor gecorrigeerd worden. Waardoor het afschieten nu eens niet een rechte lijn gaat, maar er verschillende curves nodig zijn om een doel goed te kunnen raken. En dat is precies voldoende om het spelconcept weer te doen opleven. De grootste nadelen zijn de euvels die al bekend waren van eerdere Angry Birds, de regelmatige in-game extra aanschaf-dingetjes. Door de zestig levels is een beetje speler namelijk zo heen, en dan kunnen er natuurlijk 30 extra levels worden gekocht. Kom je een level niet voorbij, dan mag je Space Eagles extra kopen waarmee je het level kunt skippen (al verdien je er ditmaal al een paar voor nop, nice!). En er is alvast een plek gereserveerd voor een uitbreidingsplaneetje vol nieuwe levels die ongetwijfeld weer mag worden betaald. Maar de grondige hekel aan dit soort commerciële praktijken ten spijt, is Angry Birds even verslavend als zijn voorgangers en dat vergoedt veel.

To be continued?

Angry Birds evolueerde van de simpele wiskunde (rechte lijntjes) naar complexere wiskunde (sinusjes!). What’s next? Integraaltjes? Differentiëren? Voorlopig blijft Rovio nog wel even de concurrenten een stap voor door die ene meesterzet, het schrappen van het zwaartekracht. Zou de grote vraag voor volgende opvolger zijn, wat kunnen we nog meer weghalen?

avatar geschreven door op 27 maart 2012

Reageer

Anti-Spam vraag :