0

Arkham Horror – Innsmouth Horror Expansion

Vanaf de dag dat ik Arkham Horror in mijn handen kreeg, een van de beste bordspellen die ik ken, hoopte ik al dat één specifieke uitbreiding ooit het vreemd pulserende levenslicht zou zien. Na het lezen van het klassieke Lovecraft verhaal The Shadow Over Innsmouth, het meermaals zien van de film Dagon en zelfs het spelen van de old school game Shadow of the Comet was mijn liefde voor het duistere vissersdorpje Innsmouth namelijk tot een ongezond niveau gestegen. Ik moest even wachten, maar de aanhouder wint uiteindelijk toch: Innsmouth Horror is de tweede ‘big box’ expansion voor Arkham Horror geworden. Er zijn ook kleine uitbreidingen uitgegeven (zoals de al eerder besproken The King In Yellow) maar de grotere expansions veranderen het spel op veel uitgebreidere manieren. In het geval van deze set kunnen spelers, naast rondhangen in Arkham, ook Innsmouth gaan bezoeken. Als ze hun testament van tevoren maar op orde hebben…

Maar wat is Innsmouth nu precies? Fans van Lovecraft’s horrorverhalen uit de jaren ’20 zullen bij deze vraag vast even moeten glimlachen. Deze plaats is namelijk een van de meest tot de verbeelding sprekende locaties geworden uit zijn oeuvre. Een slaperig vissersdorpje met een mysterieus verleden, waar schimmige figuren rondhobbelen en vreemde geluiden maken. Waar ’s nachts lichten te zien zijn op het afgelegen Devil Reef. Waar vreemdelingen die te veel vragen stellen de neiging hebben om spontaan te verdwijnen. Een setting vol potentie waar deze uitbreiding goed gebruik van maakt.

Wat heeft Innsmouth Horror nu precies te bieden? Nou, dat is niet weinig. Wat dacht je van 16 nieuwe Investigators, 8 nieuwe Ancient Ones, 2 nieuwe Heralds, 36 nieuwe Location kaarten voor encounters in de standaard Arkham locaties, 42 Location kaarten voor Innsmouth zelf, 32 monsters (waarvan een hoop nieuwe) en nog een zooi Mythos en Other World kaarten.

De investigators hebben over het algemeen nuttige abilities of een sterke flavor. De advocaat kan bijvoorbeeld voorkomen dat spelers gearresteerd worden (handig, want Innsmouth jail is erg gevaarlijk), de boerenknul is een simpele jongen die niet zo snel Sanity verliest van monsters (want da snaptie nie zo goe) en de secretaresse wordt een stuk beter als er een medespeler in de buurt is. De bruutste investigator is de violiste, die makkelijk Clue Tokens verdient en andere spelers ze laat gebruiken alsof ze van zichzelf zijn. Sick!
De nieuwe Ancient Ones zijn stuk voor stuk weer nare pipo’s. Persoonlijke favoriet is Quachil Uttaus, die één specifieke investigator tijdens het spel stalkt en gek maakt totdat deze uiteindelijk wordt devoured en de Ancient One netjes de volgende in het rijtje afgaat. De lelijkerd Ghatanothoa zorgt ook voor extra spanning; hij krijgt 8 tokens op zijn sheet krijgt en zodra een speler 2 of meer Clues tegelijk verkrijgt moet een token worden omgedraaid. Pak de verkeerde en.. boem. Je bent devoured. Dat is sowieso een wel vaker terugkerend element in deze uitbreiding, dus maak maar niet al te veel lange termijn plannen voor je character.

Fans van het originele verhaal zullen genoeg herkenningspunten vinden. De encounters zijn over het algemeen niet al te spelers-vriendelijk, en het is zelfs mogelijk dat een van de weinige veilige plaatsen bruut wordt afgesloten voor de rest van het spel. Navigeren door Innsmouth gaat in ieder geval zoals je mag verwachten. Het kost alleen meer tijd en moeite om op Devil Reef en in de daaronder liggende Deep One grotten te komen. Er uit ontsnappen is niet al te makkelijk en dat vergroot het gevoel van isolatie. Op zich cool, al is het frustrerend om van het trekken van specifieke encounters afhankelijk te zijn om er weer weg te komen. De Deep Ones zullen ook wat meer druk op het spel zelf zetten door speciale portals waar rondschuifelende monsters in kunnen verdwijnen. Dit voegt steeds een counter toe aan een speciale Deep Ones Rising Track, en als die vol is ontwaakt de Ancient One meteen. Alleen af te kopen met Clue Tokens, alsof die dingen niet kostbaar genoeg zijn. Oh, en als de Ancient One’s Doom Track voor meer dan de helft gevuld wordt gaat de politie Innsmouth strenger patrouilleren. Grotere kans om in de gevangenis te belanden, en dat is een Bad Thing. Ervaren spelers die hun potjes Arkham Horror te makkelijk vinden zullen al deze dingen wel kunnen waarderen.

Een van de fijnste toevoegingen zijn de Personal Story Cards. Er zijn 2 kaartjes voor elke Investigator die in het spel en alle uitbreidingen te vinden zijn, en deze Story Cards beschrijven een persoonlijk doel voor jouw character. Soms haal je dit doel door een bepaald geldbedrag ergens af te geven, specifieke monsters te verslaan, een aantal Tomes te verzamelen, etc. Het haakt altijd direct in op de backstory die op de achterzijde van elke Investigator Sheet is gedrukt, en door deze Stories komt dat verhaal in het spel echt tot leven. Je doel halen zorgt voor een positief effect, soms permanent, en uiteraard zullen er nadelige gevolgen zijn voor een eventueel falen. Ook mooi hoe met deze kaartjes de wat zwakkere characters uit oudere sets worden geholpen, zoals de normaal wat tegenvallende Sister Mary die nu vrij gemakkelijk het hele spel lang Blessed kan blijven. Dat is niet misselijk!

Een laatste en geniepige toevoeging zijn 10 Innsmouth Look Cards. Gedurende het spel, en meestal tijdens een bezoek aan Innsmouth zelf, kun je ontdekken dat jouw familie directe links heeft naar de Church of Dagon of dat je lichamelijk toch niet helemaal in orde bent. Je wordt dan gevraagd om één of meerdere kaarten van deze nieuwe stapel te trekken. Negen van deze kaarten hebben geen effect, maar één kaart zegt dat je de Innsmouth Look hebt. Dit betekent dat je meteen een gruwelijke transformatie doorgaat en in een Deep One verandert! Je character is meteen devoured, en op de plaats waar je stond komt nu een Deep One tevoorschijn. Holy balls! Het trekken van kaartjes uit dit nieuwe stapeltje is altijd super spannend.

Het grootste nadeel van Innsmouth Horror is de afwezigheid van Common Items, Spells, Unique Items en dergelijke nuttige voorwerpen voor de investigators. Deze uitbreiding maakt het spel zeker moeilijker maar geeft weinig tools om de spelers toch nog goed op weg te helpen. Daar zul je voor bij andere expansions moeten kijken. Ik snap het wel; als er in elke uitbreiding een zooi nieuwe kaartjes bijkomen en spelers gebruiken ze allemaal, dan krijg je wel héle grote stapeltjes op den duur. Maar door de afwezigheid van die goodies in deze set is hij niet aan te raden als je eerste uitbreiding; met alleen de zut uit de base game tot je beschikking zal een tripje naar Innsmouth best pittig worden.

Al met al is Innsmouth Horror een hele sterke uitbreidingsset geworden die het bronmateriaal op een goede manier tot leven brengt. De moeilijkheidsgraad wordt op verschillende manieren verhoogd en het sfeertje zit dik in orde. Een dikke aanrader dus voor Arkham Horror spelers die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Maar vergeet niet: de vis wordt duur betaald in Innsmouth. Soms met je leven.

avatar geschreven door op 18 mei 2012

Reageer

Anti-Spam vraag :