0

Smugglers of the Galaxy

Cruisen door de ruimte, met een ruim vol handelswaar bedoeld voor een planeet in nood (waar ze ongetwijfeld wel extra willen betalen), maar ruimte-piraten, spatial anomalies en ruimte monsters liggen op de loer.. Ja, dat spreekt mij wel tot de verbeelding. Sinds ik van het ruimte-handelsspel Elite gehoord heb (de inspiratie voor vele computerspellen waaronder de MMORPG Eve Online) en het daadwerkelijk gespeeld heb ik zitten dromen van een bordspel uitvoering hier van. Hoe zou je namelijk het concept van een trader in space zijn, met te ontdekken handelsroutes, en de optie om bounty-hunter of juist zelf piraat te worden met alle gevaren van dien, kunnen emuleren?

Enter Smugglers of the Galaxy.  Dit self-published bordspel van Playus Maximus heeft namelijk een aantal inventieve oplossingen gevonden. Ten eerste zijn schip stats straight-forward: Lightspeed is aantal hexen dat je schip over het bord kan bewegen per beurt, met Engines + dobbelsteenrol bepaal je wie mag zeggen of er aangevallen of gevlucht wordt bij een encounter, Lasers + dobbelsteenrol bepaalt combat,  shields zorgt er voor dat je minder (vaak) damage krijgt, Cargo bepaalt hoeveel cargo je kan vervoeren, en Hull staat voor hitpoints.

Schepen kun je upgraden, maar dat kost geld, en geld krijg je door handelswaar te vervoeren, spelers af te persen (better bring some extra guns first!), bounties te verzamelen (door mede-spelers met een bounty op hun hoofd aan te vallen of random pirate encounters te verslaan), of smokkelklusjes te doen voor crimelords. Het handelssysteem heeft iets aparts, maar is wel intriguing: behalve dat je rolt om te kijken hoeveel handelswaar er beschikbaar is/vraag naar is, en de huidige vraag/bied-prijs (en natuurlijk of je überhaupt door customs heenkomt als je een bounty op je hoofd hebt of waar hebt die illegaal is op de huidige planeet), wordt de prijs voornamelijk bepaald door de vraag die de planeet heeft naar een bepaald product. Is die ‘low’ voor bijvoorbeeld robots, dan kun je robots voor weinig inkopen, of voor weinig verkopen op die planeet; maar diezelfde planeet kan bijvoorbeeld ‘very high’ of zelfs ‘illegal’ hebben voor medical.

Het aparte is voornamelijk dat zodra je iets op een planeet verkoopt, die planeet ‘verdwijnt’. Er wordt dan aangenomen dat het ‘handelsseizoen’ op die planeet voorbij is, en de planeet dan niet meer interessant is, en er wordt een nieuwe planeet van de stapel getrokken en neergelegd. Dit maakt het spel vooral dynamisch en interactief, maar ook een beetje apart: de planeet waar iedereen het hele spel lang z’n wapens heeft ingekocht, en die bijvoorbeeld een military starport heeft wat upgraden goedkoper maakt, kan dan opeens ‘weg’ zijn. Maar als mechanic werkt het alsnog vrij goed.

Wat minder goed werkt is de randomness van de Destiny-stapel waar elke speler in zijn beurt een kaart van trekt. Deze kaarten zijn zo random dat je vrij makkelijk genaaid danwel set-up voor de rest van het spel kan zijn. Trek je een energie-monster? Dan ben je dood want dat beest blijft aanvallen, en kun je overnieuw beginnen, tenzij je al een maxed-out schip hebt met bonussen. Trek je een crimelord offer? Die moet je binnen een beurt bezorgen, wat inhoudt dat als het doel niet binnen je range zit, je het kan vergeten, maar dat je anders keihard binnenloopt (goed, na een simpele customs-check). Goed, met de rules-update is het zo dat iedere speler dan vervolgens 1 beurt heeft om je te hinderen, en dan krijg je een bounty op je hoofd door de crimelord waar je U tegen zegt. Maar veel Destiny-kaarten zijn gewoon random equipment of friends die je bonussen geven en die je..uhh, vindt in de ruimte?

De maker van het spel zelf reageert eng vaak op reviews die er online van het spel gepost worden, en bij kritiek op het random aspect geeft hij aan dat het een space-adventure game is, en niet space-strategy: “There are chess-people, and poker-people.” Maar na een paar potjes spelen met vrienden zijn wij het er wel over eens dat het niet ideaal is dat je hard-bevochten voortgang in 1 klap gereset kan zijn, of voorbijgestreefd door die speler die een crimelord offer in 1 keer kan bezorgen.

Afijn, ik en m’n vrienden zijn ondertussen bezig geweest met brainstormen over hoe het spel leuker gemaakt kan worden; crimelord offers delen door 2 in waarde, en space-monsters maar 1x aan laten vallen voor 1x schade (wat nu al standaard ook geld voor speler-vs-speler combat by the way). Misschien maken we een wandering space-monster token van. En we zouden wat meer merchant-vessels en pirates in het event-deck stoppen. Want de basic mechanics zijn ontzettend solide, en na de uiterst essentiële 2.0 rules-update (zie website) zijn de karakters gebalanceerd genoeg en de regels vrij simpel en soepel; je pikt het spel zo op, en de beurten gaan snel genoeg dat we ons afvragen waarom dit niet meteen een 8-speler spel gemaakt is.

Al met al, gezien de hoge nieuw-prijs en de niet zo’n hoge kwaliteit van het bord (dun karton) en de doos (te groot en fragiel), en de flaws in het spel, kan ik het spel niet zonder meer aanraden. Maar mocht het thema je aanspreken (the artwork is pretty decent), en je kan het ergens voor minder aanschaffen, dan zou ik zeggen lees de nieuwe regels eens door, overweeg de bovengenoemde tweaks tenzij je juist van ‘alles kan!’ houdt, en start freebooting.

avatar geschreven door op 11 juni 2012

Reageer

Anti-Spam vraag :