2

Civilization V – Gods & Kings

Damn you, Civilization! Na meer dan 350 uur in het vijfde deel uit deze franchise te hebben gestopt hoopte ik er wel mee klaar te zijn. Ik dacht niet meer constant aan plannen voor grootschalige oorlogen of slimme shortcuts om het eerst een specifiek wereldwonder te kunnen bouwen. In mijn slaap zag ik eindelijk geen kruisboog-mannetjes meer het vuur openen op barbarenkampen, maar gewoon weer dansende Orion Slave Girls. Ik kon het spel weer laten voor wat het was en me richten op andere dingen. Uitgever Firaxis vond dat een slechte zaak en kwam vervolgens met Gods & Kings, een dikke uitbreiding die het spel stukken vetter maakt en een hele hoop shiny goodies toevoegt. Argh! Ik was net mijn tijd weer nuttig aan het besteden, stelletje ratten! Als een hopeloze crackverslaafde besluit ik dingen als ‘de afwas doen’ en ‘de deur uitgaan’ te laten voor wat het is. Ik moet immers weer gaan bewijzen dat mijn civilizatie de beste is.

Er zijn al eerder kleine uitbreidingen voor Civilization V verschenen, die weinig meer dan één nieuwe civ en misschien een scenario of extra maptype toe wisten te voegen. Woepie. Gods & Kings is de eerste échte uitbreiding en compenseert flink voor de voorgaande karige updates. De belangrijkste nieuwe toevoegingen zijn religie en spionage, twee dingen die we in deel 4 ook al terugvonden en die in dit nieuwste deel het spel echt op een hele gave manier veranderen. Samen met 9 nieuwe civs zijn deze veranderingen het grote selling point van de expansion, maar er is meer! Je zult bijvoorbeeld minder snel gefrustreerd raken dankzij verbeterde AI-diplomatie, en deze digitale tegenstanders zijn tegelijk ook minder te misbruiken. Je Open Borders aan Khan en alleman verkopen voor 50 goud is bijvoorbeeld moeilijker omdat de technologie die dit mogelijk maakt verder in de tech tree zit. Ook kan het starten van een research agreement niet meer zo snel, dit is alleen mogelijk met civs waarmee je een Declaration of Friendship hebt. Vriendjes maken wordt ineens een stuk belangrijker.

Maar het hebben van vijanden biedt nu ook veel meer opties. Gevechten tussen units zijn minder snel voorbij omdat hit points niet meer op een schaal van 10 gebaseerd zijn, maar 100. De promotion waarmee je een unit weer compleet kon healen is teruggebracht tot een minder gamebreaking niveau. Thank the elder gods. Ook zijn er een hele zooi nieuwe units bijgekomen, allemaal goede keuzes. Nu kun je bijvoorbeeld los met de Composite bowman, die het grote gat vult tussen ‘semi-holbewoner met een boogje’ en ‘dude met een freaking kruisboog’. Er zijn vooral veel opties bijgekomen die inhaken op de Eerste Wereldoorlog. En strijd op de oceanen wordt een stuk interessanter met ‘melee’ schepen en de mogelijkheid om havensteden met boten in te nemen, wat mooi samengaat met de nieuw geïntroduceerde Great Admiral. Het combat deel van Civ 5 wás al beter dan dat van 4, maar is nu helemaal toppie.

Religie is de toevoeging die de meeste gevolgen voor je speelstijl heeft. Sommige gebouwen en policies die voorheen met Culture werkten haken nu in op de nieuwe religie mechanics. Het zutje werkt als volgt: je kunt gebouwen maken die elke beurt puntjes Faith geven, op dezelfde manier als dat met Culture gebeurt. Verzamel genoeg Faith en je kunt een Pantheon stichten; een oer-geloof dat gepaard gaat met een bonus die je zelf uit een lijst kiest. Dingen als Desert Folklore (+1 Faith van desert tiles) en Sacred Waters (+1 Happiness per stad aan een rivier). Hierna moet je een X aantal punten Faith verzamelen om je Pantheon te kunnen upgraden naar een dikke, vette, dampende religie. Er zijn maar 5 religies per spel mogelijk, zorg dus dat je redelijk vroeg besluit om hier voor te gaan of niet. Grappig genoeg is religie later in het spel niet zo relevant meer en is technologische vooruitgang in verhouding veel meer waard. Take that, Jesus!
Anyhoo, je kiest bij je gestichte religie (die je zelf een naam mag geven, waarbij je situaties krijgt dat een City State als Vatican City vraagt of je aub je geloof Cthulhuism wil komen introduceren) nog twee soorten voordelen: een Founder Belief (bonussen voor jou) en een Follower Belief (een voordeel voor elke stad die je geloof volgt). Zo is er ook voor die sucker- euh, volgelingen in steden van tegenstanders een voordeel om te geloven in Iets Dat Nergens Op Is Gebaseerd. Hoe meer steden in een bepaalde range een geloof aanhangen, hoe meer druk zij uitoefenen op de omringende steden om óók in jouw muk te gaan geloven. Oh, en met Faith kun je trouwens ook unieke units en gebouwen aanschaffen. Hendig!

World Wonders zijn altijd leuk, en Gods and Kings voegt negen nieuwe toe. Wonders als Petra, dat elke desert-tile rond die stad +1 food, production en goud geeft, en dat verandert een niet echt boeiende woestijn-nederzetting in een smooth-running, units-uitpoepende killing machine. De Hubble Telescope helpt je Science victory flink op weg, en de Great Firewall zorgt dat jouw civilizatie zich goed kan verdedigen tegen vijandelijke spionnen. Ja, spionage, nog zo’n fijne extra. Zodra een speler de Renaissance bereikt krijgt iedereen toegang tot één spion. Deze kun je op verschillende manieren inzetten: plaats deze rakker in een van je eigen steden om vijandelijke spionnen uit te schakelen, laat hem een stad van de tegenstander infiltreren om inzicht te krijgen in de tactische plannen van de eigenaar en om na X beurten een technologie te jatten, of plaats hem in een City State om zo extra invloed te krijgen en zelfs de lokale verkiezingen te manipuleren zodat je in één klap een Ally kan worden. Je krijgt in latere eras nieuwe spionnen, maar kunt ze ook verliezen als ze betrapt worden. En extra gaaf; de AI kan ontdekken dat een andere civ plannen heeft om je aan te vallen en kan dit melden om diplomatieke brownie points te verdienen.

Speaking of which: nieuwe civs! En er zitten een paar hele interessante tussen die weer leukte opties geven. Ten eerste: Nederlaaaand! Niet alleen heb je toegang tot polders die zompige gebieden in zeer effectieve akkers veranderen, maar je kunt ook je hele voorraad van een Luxury item wegruilen en houdt daarmee alsnog 2 happiness over. Je kunt zo veel ‘agressiever’ gaan handelen zonder dat je bevolking gefrustreerd raakt omdat ze al hun shiny speeltjes kwijt zijn. Zeer handig.  Zweden geeft jou en iedereen waar je een Declaration of Friendship mee hebt een 10% boost bij het genereren van Great Persons. Als je goed bent in vriendjes maken gaat dat een flink voordeel opleveren. Oostenrijk kan dankzij diplomatieke huwelijken City States helemaal voor zichzelf claimen. En Ethiopië krijgt een combat bonus als zij vechten tegen civs die méér steden bezitten. Hoe bedoel je, underdog?

Er zijn nog een hoop kleine aanpassingen, maar daar ga ik je niet mee vervelen. Alsof dit artikel al niet lang genoeg is, damn. Kort door de bocht gezegd is de multiplayer functionaliteit een stuk fijner geworden, zijn er meer opties om invloed te krijgen bij City States, hebben de Policy trees goede tweaks gekregen en zijn er nieuwe Luxury Recources te vinden. Sure, het kan alsnog makkelijk gebeuren dat Babylon jouw wussy-ass beschaving komt binnenvallen met 20 trebuchets, Egypte al die gave World Wonders voor je neus wegkaapt of Alexander zich als een gigantisch arrogante eikel gedraagt. Sommige dingen veranderen niet zo snel. Net als de manier waarop ik mijn vrije tijd spendeer. Dagdromen over Orion Slave Girls? Geen tijd voor. Moet nog bedenken waar ik mijn 3e spion ga zetten, hoe ik ga zorgen dat Atilla de Hun ook mijn religie genaamd Birdemic gaat volgen en hoe ik in hemelsnaam die aankomende oorlogsvloot van de Keltische leidster Bouddica ga tegenhouden. Dat worden wel weer meer dan 300 uurtjes…

avatar geschreven door op 22 november 2012

2 reacties op “Civilization V – Gods & Kings”

  1. avatar Mrrn schreef:

    Pigman

  2. avatar Egregius schreef:

    +1 voor Cthulhuism

    Als is Birdemic(ism?) een mooi alternatie. Ook mooi: “Dat kunt ge niet meenen!”

Reageer

Anti-Spam vraag :