0

Hearthstone

hearthstone1Het kriebelt. Zijn het vlinders in de buik of weelderig opspelende lentekriebels? Niets van dat alles. Doorgewinterde CCG-spelers herkennen de symptomen meteen van wat ik steevast Influenza of the Coast ben gaan noemen. Je weet dat je spelersgroep weer eens te lang tussen de potjes Magic the Gathering laat vallen wanneer je je armzalige kroost tijdens een potje kwartetten vervloekt waar zij hun mythic rare Nijntje kaart hebben verstopt of wanneer je tijdens het boodschappen telkens foute grapjes maakt bij het pakken van elk item uit het schap (‘effe tutoren, hebbes!’ of ‘tap 1 mana – draait het karretje kwartslag -, place 1 pindakaas potje from outside the game in your hand.’). Nu is er misschien alternatieve fanta-xtc om in die tussenpozen de ontwenningsverschijnselen te beperken. Blizzard was al je shady doch betrouwbare huisdealer, wiens World of Warcraft online garant stond voor het scratchen van menig CCG-itch. Zou hun online cardgame Hearthstone wel die volwaardige vervanger voor de verlokkingen van karton genot blijken?

Knetterend

Hearthstone is een digitale cardgame, gestoeld op de wereld zoals je die kent uit World of Warcraft. Een knetterend haardvuur ronkt bij het opstarten, en een plagerige gnome verwelkomt je. Alsof je een willekeurige Inn in WoW bent binnengestapt om je voeten wat rust boven het haardvuur te gunnen, onderwijl tegen andere reizigers pochend over het aantal geslachte murloc’s vandaag. Het artwork sluit naadloos aan bij de sfeer van het grotere MMORPG-broertje, is grappig, kleurrijk en sfeervol. Voor de rest zijn er kant-en-klare decks van 30 kaarten voor elke speler, hebben beide spelers 30 levenspunten, en het doel is het reduceren van de levenspunten van je tegenstander tot 0. Het deck telt zowel spreuken en wezens, al mag je enkel in je eigen beurt beslissingen nemen wat je speelt. Het voelt dus als een aardige hybride tussen Magic en WoW.

Wat is er anders?

Magic bracht eerder ook al eigen online varianten uit. Echter, geen ervan wist ons tot op heden écht te overtuigen. En als Wizards of the Coast er al niet in slaagt om hun rijke wereld om te zetten tot een episch online kaartspel, waarom zou het Blizzard wel lukken? Magic heeft tienduizenden kaarten en mogelijkheden, artwork dat rechtstreeks het Rijksmuseum voor fantasyliefhebbers ingeslingerd mag, en miljoenen spelers wereldwijd die er menig maandsalaris aan spenderen. Wat gaat Blizzard’s Hearthstone ánders doen? Allereerst, zoals je van Blizzard gewend bent, is het instapniveau laag. Oftewel, spelers die nooit een potje Magic hebben gedaan, beheersen de principes van Hearthstone binnen enkele minuten. Magic-light dus. Bovendien gaan de potjes vrij snel, langer dan tien minuten duurt een potje niet.  Heeft Blizzard dan gewoon Magic-light willen maken? Nee, Hearthstone voelt als een cardgame-variant van het WoW-universum. Er zijn verschillende classes met elk zijn eigen unieke eigenschappen en voordelen. Een wizard kan elke beurt 1 damage ergens aan doen, priests kunnen damage healen, de paladin beschikt over extra manschappen en de warrior kan zichzelf extra armor geven. Het is een originele twist. En net als in Wow, is het dus voor beginners aan te raden één class te kiezen en daar vooral kaarten voor vrij te spelen. Speel je kaarten van andere classes vrij, dan kun je die ‘disenchanten’, waar je een soort magic-dust voor terugkrijgt en waar je andere kaarten van kunt kopen. Daarbij ‘levelt’ je class ook nog eens via het vergaren van xp (lees, veel spelen). En xp kun je extra verdienen door dagelijks quests te doen (‘win 3 potjes met een priest deck’, bijv.). Hoe meer xp, hoe hoger je class en speel je weer andere meuk vrij. En om iedereen tevreden te houden, mag degene die niet begint een extra kaart pakken van de stapel, en krijgt deze een kristal waarmee je eenmalig een wezen sneller kunt inleggen. Everybody happy. Maar het leukst is natuurlijk… dat je zelf een deck met 30 kaarten kunt maken. Wil je een deck waarin snelle Murlocs hand in hand gaan met wat dronken Pirates, aangevoerd door Hogger? Go!

hearthstone2

Maarrruh…

Sure, het is ‘beta’ en dus zijn er kinks in de kabel. Er is een spelersranking, maar ik stijg of daal er nooit in. En heel soms speel je zelfs potjes tegen dezelfde tegenstander achter elkaar, al gebeurt dat niet vaak. En hoewel het systeem me gelijkwaardige spelers zou moeten geven, zie ik regelmatig decks tegenover me met allerlei brute rares die mijn cheasy basicdecks niet hebben. Daarbij hangen er elk potje wel kaarten ‘vast’ boven het speelveld, die hinderlijk in het scherm blijven. Verder klagen er spelers dat er niet genoeg middelen zijn om je tegenstanders te communiceren tijdens het potje of kaarten te traden met elkaar. En natuurlijk, de basisset kaarten tot nu toe is redelijk beperkt, maar je kunt ervanuit gaan dat dat met de tijd alleen maar groeien zal (net als bij die andere kartonnen gigant) en je binnen een mum van tijd heus nog wel dat Harrison Jones deck kunt maken vol slangen.

En toch

Heartstone is een waardige online CCG variant van World of Warcraft, vol humor en met precies de sfeer die je verwacht van Blizzard. Humoristisch, toegankelijk, en verslavender als Krimosian Kamala. Een ideale game om tussendoor te doen – wanneer je even niet de tijd hebt om te WoW-en. Zo slokt Blizzard langzaam maar zeker je hele vrije tijd op en wordt het zo’n beetje de Google in het fantasy-wezen. Maar de kosten vallen gek genoeg nu weer mee. De open beta was gratis, en je kunt met genoeg spelen goud verdienen met ‘quests’. Je moet aardig wat spelen daarvoor, sure, maar je hoeft dus in principe niet per se boosters te kopen, zoals bij andere games wel het geval is. Al is de prijs per booster ook best acceptabel. Wanneer Hearthstone klaar gaat zijn voor mobiele platforms (iPads, Androids, etc), is dit een instant winner voor Blizzard. De perfecte remedie voor Magic-kriebels tijdens kantoorpauzes.

avatar geschreven door op 7 april 2014

Reageer

Anti-Spam vraag :