1

Endless Legend

Ja hoor. Het is weer zover. Een nieuwe game is op m’n radar gekomen die mijn zeer waardevolle tijd opslokt als een pac-man met the munchies. Tijd die ik dus niet meer kan stoppen in het lezen van comics of breien van mijn furry outfit voor AwkwardCon 2015.

Endless Legend is een 4x game, wat staat voor een spel waarin de elementen “eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate” centraal staan. Niet te verwarren met XXX games waarin je al die dingen ook doet, maar met een ‘s’ er voor. De op Dorkside eerder besproken Civilization 4 en persoonlijke favoriet deel 5 zijn goede voorbeelden van 4x games, maar er zijn talloze andere titels te noemen die onder dezelfde noemer vallen.

Auriga
Endless Legend (EL) speelt zich af op de fantasywereld Auriga, een plaats met een rijk verleden en een onzekere toekomst. Nadat een onbekende ramp de planeet bijna schoonveegde is in korte tijd (enkele tienduizenden jaren) toch weer leven de kop op gaan steken. Verschillende facties strijden nu op hun eigen manier om dominantie, maar agressieve monsters of power-hungry buren zijn niet het grootste gevaar in deze wereld. Zoals Die Ene Serie ook zo graag roept; winter is coming. Er is iets goed mis met de seizoenen van Auriga; de winters worden steeds heftiger en langer en dit lijkt niet te gaan stoppen. Het is nu de vraag welke groepering lang genoeg overeind blijft om de aankomende  ijstijd te overleven. Gezellig!

endless04

De games van uitgever Amplitude Studios spelen zich af in dezelfde setting, in de eerder uitgegeven titel Endless Space die zich chronologisch gezien later afspeelt kun je bijvoorbeeld een dode wereld vinden die Auriga heet. Dat EL dus geen happy end kent is een wrang maar gaaf detail.

Facties, quests en steden
Dit spel biedt een aantal zaken die de strategy gamer waarschijnlijk wel aan zullen spreken en die in meer realistische titels niet echt voorkomen.

Om te beginnen zijn alle speelbare facties echt afwisselend qua insteek en speelstijl; de mobiele handelaren van de Roving Clans kunnen geen oorlogen beginnen maar bespelen de markt en laten huurlingen het zware werk voor ze doen. De pijn-is-fijn Ardent Mages moeten met magische spreuken de balans omgooien en hun units doen meer schade als ze gewond zijn. De oeroude Drakken zijn qua diplomatie ongeëvenaard en kunnen spelers dwingen om peace treaties te accepteren. Vaulters zijn afstammelingen van de overlevenden van een ruimteschip crash en hebben een sci-fi tintje (ze kunnen b.v. teleporteren), en de creepy Cultists kunnen geen tweede stad bouwen en putten juist kracht uit het inlijven van sucker- erm, religieus beïnvloedbare luitjes in neutrale dorpen.

EL biedt fijne customisation en modding opties, zo is het mogelijk een factie qua abilities en starter techs naar eigen inzicht te tweaken. Het is te hopen dat er in uitbreidingen méér opties bijkomen, want nu zijn er een paar no-brainers en te veel niche keuzes. De balans tussen de huidige facties is op dit punt nog wat wankel overigens. Ook kun je je units deels customisen, waarover verderop meer. Naast units heb je ook toegang tot Heroes, special characters die een leger of stad kunnen leiden en talent trees hebben die legers/steden voordelen geven.

Elke factie heeft een eigen storyline die zich uit in een serie quests met unieke rewards. Yup, quests, die je ook bij neutrale dorpen of verlaten ruïnes kunt krijgen. Volkomen optioneel en soms zijn de te behalen doelen best uitdagend. Fijn voordeel is dat het volgen van de factie-quest de backstory van die groep tot leven brengt, deze hele questline uitspelen is dan ook één van de victory conditions. Daarnaast kun je winnen door te focusen op (politieke) invloed, geld, expansie, algemene score of het platbranden van alle hoofdsteden van je concurrenten.

Het bouwen van die steden gaat wat anders dan normaal. De landkaart (die hex-based is) is in dit spel opgedeeld in gebieden met een naam. In elk gebied kan maar één stad door iemand gesticht worden en daarmee komt dat hele gebied onder controle van die speler te staan. Het maakt uitbreiden van je territorium een stukje eenvoudiger. Groei van een stad zie je direct op de kaart terug door Districts te bouwen op aangrenzende hexes waarmee je meer resources per beurt binnen haalt. De looks van de steden is bij elke factie weer helemaal anders, best cool. De te verzamelen resources zijn food, production, dust (geld, sort of), science en influence. Daarnaast zijn er strategic resources om b.v. wapens en trinkets uit te maken, en een hoop verschillende luxury resources die ieder een eigen ‘booster’ effect hebben wat bij activatie een specifieke bonus geeft.
De looks van de kaart zijn trouwens erg gaaf, maar zorgt wel voor een overload aan kleurtjes bij je eerste playthrough(s). Héél erg geïnspireerd op de stijl van de Game of Thrones opening credits, maar het eindresultaat is een mooie balans tussen sfeervol en functioneel.

We built this city on rock and pixels


Snapping necks, talking smacks, researching techs
Je ontkomt er niet aan in dit soort games; combat! Neutrale dorpen spawnen units die de map rondzwerven op zoek naar fresh meat. Van wilde dwergen tot vliegende duivels en sneeuw-wargs. Deze monster spawns voorkom je door de dorpjes te veroveren, om te kopen of een quest voor ze af te ronden. Je kunt deze (monsterlijke) volkjes bij je rijk inlijven als je een stad in hun territorium hebt gebouwd, waarmee je voortaan ook hun units kunt produceren. Je medespelers zijn natuurlijk ook mogelijke bedreigingen, of jouw volgende verovering.

Elke hex op het speelveld kan één leger bevatten dat bestaat uit een X aantal units. Je verovert andermans gebied door de daar aanwezige stad in te nemen met deze legers. Steden direct aanvallen is af te raden, verdedigers krijgen namelijk een flinke hoeveelheid health extra. Start daarom eerst een siege, waarmee je elke ronde de verdediging van de stad omlaag trekt. Vermoedelijk dankzij de zéér gevatte spandoek-teksten over de moeders van de tegenstander.

Zodra een battle tussen units begint komt er een geinige feature om de hoek kijken; de battle view. Hierin wordt een gebied van zo’n 5 hexes in elke richting afgekaderd en hierbinnen vindt het geknok 6 ronden (of zodra een van de legers is uitgeroeid) plaats. De schaal wordt ook anders; waar normaal je hele leger op één hex loopt wordt er nu op de kaart ingezoomd en staat elke individuele unit in het leger op een eigen hex en kun je ze individueel aansturen. Het terrein speelt hier een grote rol, vooral hoogteverschillen geven je een strategisch voordeel. Had Obi-Wan toch gelijk!

Je kunt dit soort gevechten zelf aansturen, automatisch laten afspelen waarbij je toekijkt, of instantly af laten werken door de AI. Handig als je even geen zin hebt om tijd in gevechten te steken, vooral als jouw units toch gruwelijk de overhand hebben.

De politieke kant van het spel is nu nog redelijk simpel, maar zit geinig in elkaar. Alles wat je met medespelers wil doen kost een X hoeveelheid van de resource Influence: informatie delen, tech en resources ruilen, je grenzen openen/sluiten, iemand de oorlog verklaren, etc. Een speler eerst voor een paar influence punten een compliment of waarschuwing sturen vermindert de prijs van de opvolgende vriendelijke/vijandige acties. Een geinige manier om verrassings-backstabbing minder aantrekkelijk te maken.

In-game kun je wapens, bepantsering en trinkets van specifieke soorten metaal researchen om ze daarna aan specifieke units toe te wijzen. Handig dat je in jouw gebied rondlopende units on the fly kunt upgraden zodat ze meteen jouw nieuwe equipment instellingen gaan gebruiken. Omdat elke factie maar 3 (unieke) units heeft zijn deze gearing-up opties belangrijk, hiermee blijven ze ook in latere ages nog relevant.

Oh ja, ages. Nog een aardige toevoeging. Het spel is opgedeeld in ages en biedt in elke age een zooi met technologies. Door een X aantal technologieën van één age te researchen bereik je de volgende. Omdat de prijs per technologie gebaseerd is op hoeveel je er al hebt is het niet handig om alles in ‘oudere’ ages te willen unlocken. Je bent dus constant afwegingen in je research aan het maken, en dat vind ik persoonlijk interessanter dan in b.v. Civilization waarin elke speler uiteindelijk zo’n beetje dezelfde techs heeft.

Al met al
Endless Legend is goed op weg, maar kan nog iets meer aandacht op bepaalde vlakken gebruiken. Meer redenen om de oceaan op te moeten, meer opties qua diplomatie, etc. De makers zijn gelukkig actief bezig met patches en het toevoegen van nieuwe content. Ga er wel van uit dat je even tijd in het spel moet steken om alle features een beetje onder de knie te krijgen, er zijn best wat variabelen en opties die een groot verschil kunnen maken voor jouw in-game succes. Tijdens mijn tweede en derde potje vielen de meeste gameplay elementen voor mijn gevoel pas écht op hun plaats. Tot die tijd had ik me overigens prima vermaakt, mede dankzij de slicke looks, de super fijne muziek, het nare effect van de winters en het coole/koele sfeertje.

Of multiplayer smooth werkt is op dit moment nog niet te zeggen. Ik heb namelijk geen internetverbinding in mijn ondergrondse schuilkelder waar ik van de vriendelijke overheidsmeneertjes in gasmaskers niet uit mag. Ach, met alleen singleplayer vermaak ik me sowieso nog wel een hoop uurtjes. Of de replayability op de langere termijn ook endless is moet nog blijken, maar bij een ongetwijfeld geplande expansion gaan we daar zeker nog op terugkomen. En.. dan… ga ik nu weer.. door. Euh, afwassen. Juist. Niet nog een potje spelen hoor. Pf. I can quit any time I want. Echt waar. Endless, my ass!

(oh god ik kan het niet laten weer een nieuwe game te starten someone please help me)

avatar geschreven door op 7 december 2014

Een reactie op “Endless Legend”

  1. avatar Egregius schreef:

    Oeh, klinkt als een leuke mix van Dominions en Master of Magic, maar dan met een heleboel nieuwe dingen to play with!

Reageer

Anti-Spam vraag :